لینک های دسترسی

Breaking News

برخی خانواده‌ها در نورستان با واکسین پولیو مخالفت دارند


سال گذشته ۱۹ مورد جدید پولیو در افغانستان تثبیت شد.
سال گذشته ۱۹ مورد جدید پولیو در افغانستان تثبیت شد.

مقامهای محلی در ولایت نورستان می گویند که در اکثر بخشهای آن ولایت، خانواده ها با تطبیق واکسین پولیو مخالفت می کنند.

مسوول بخش واکسین پولیو در ولایت نورستان می گوید که در هر دور کمپاین واکسین پولیو، کم از کم ۱۳ هزار کودک از این واکسین محروم می شوند و اکثر آنان کودکانی اند که خانواده های شان با تطبیق واکسین مخالفت می کنند.

داکتر سید حبیب به صدای امریکا گفت که هرچند در مقایسه با گذشته شمار زیاد خانواده ها ترغیب شده اند تا کودکان شان را دربرابر پولیو واکسین کنند، اما به گفتۀ وی هنوز هم نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

داکتر حبیب می گوید که شماری از خانواده ها دلیل می آورند که تدابیر پیشگیرانه در برابر پولیو در اسلام ذکر نشده است. او می افزاید که اکثر افرادی که چنین استدلال می کنند، ملاها و عالمان دینی اند.

با اینحال به گفتۀ آقای حبیب بهتر است که سطح آگاهی مردم بلند برده شود. او می گوید که سطح آگاهی مردم در نورستان تا حدی پایان است که به گفتۀ وی ۸۰ درصد مردم در مورد مفاد واکسین پولیو چیزی نمی دانند.

شماری از باشندگان ولایت نورستان که در مورد واکسین پولیو می دانند، سطح پایان آگاهی مردم را دلیل مخالفت در برابر کمپاین واکسین این بیماری عنوان می کنند.

فقیرالله باشندۀ ولسوالی نورگرام ولایت نورستان می گوید که اکثر مردم در آن ولایت کودکان شان را واکسین نمی کنند. او می گوید که مردم از مفاد واکسین بی خبر اند و به گفتۀ وی اکثر عالمان دینی، واکسین را برای مردم چیز بدی معرفی کرده اند.

انجنیر سعدالله پاینده زوی رئیس شورای ولایتی نورستان از بزرگان و عالمان آن ولایت می خواهد که در روشن ساختن ذهنیت مردم اقدام جدی کنند.

در همین حال شماری از عالمان دینی هم تطبیق واکسین پولیو را ضروری دانسته و مخالفت با آن را بی بنیاد می دانند.

مولوی عتیق الرحمان فضلی می گوید که مفتی های اعظم مسلمانان به شمول مفتی اعظم عربستان سعودی فتوا داده است که واکسین پولیو حلال است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۹ واقعۀ جدید پولیو در افغانستان ثبت شد که از آن جمله ۱۰ مورد آن در ولایت های ننگرهار و کنر تثبیت شده است.

دو قطره واکسین پولیو می تواند کودکان زیر سن پنج سال را در برابر ویروس این بیماری که سبب فلج دایمی می شود، وقایه کند.

XS
SM
MD
LG