لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین واکسین پولیو دوشنبه در هلمند آغاز می شود


تنها با دوقطره واکسین می توان حیات اطفال کمتر از پنج سال را از فلج دایمی نجات داد.
تنها با دوقطره واکسین می توان حیات اطفال کمتر از پنج سال را از فلج دایمی نجات داد.

کمپاین چهار روزۀ واکسین پولیو در سرتاسر ولایت هلمند سر از روز دوشنبه ۱۱ اسد آغاز می گردد.

داکتر گلاجان ایوب، معاون ریاست معافیت کتله یی وزارت صحت به رادیوآشنا گفت "مشکلات که در ولایات هلمند و کندهار موجود بود و باعث عدم تطبیق واکسین در کمپاین هفتۀ گذشته در این دو ولایت شده بود، برطرف گردیده و قرار است سر از پنجشنبه ۱۴ اسد در ولایت کندهار هم آغاز خواهد شد."

آقای ایوب به برنامۀ صحی گفت و شنود - خبری اتری رادیوآشنا گفت که با وساطت آی سی آر سی و بزرگان قوم توانستند با مخالفین مسلح دولت به توافق رسیده و امکان تطبیق واکسین را به اطفال مهیا سازند.

معاون ریاست معافیت کتله یی این را هم گفت که طالبان در مناطق تحت کنترول خود خواهان گماشتن افراد قابل اعتماد شان و تدارک معاشات و بودجۀ کمپاین بودند که در میانجگری با کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ اکنون این مشکل در هلمند و کندهار رفع شده است.

آقای ایوب از تمام گروه های مسلح خواست که مانع تطبیق واکسین در نزد اطفال افغان نگردند به خاطریکه به گفتۀ وی "واکسین حق مسلم اطفال است و همه در برابر تضمین صحت آنان مسوولیت داریم."

این کارمند وزارت صحت عامه از والدین به ویژه مادران خواست تا در موفق شدن کمپاین های تطبیق واکسین پولیو با رضاکاران همکاری کرده و هیچ طفل زیر سن پنج سال شان را بدون واکسین نگذارند.

آقای ایوب تاکید ورزیده گفت "پولیو تداوی ندارد و تنها با تطبیق دو قطره واکسین از راه دهن می توان جلو ابتلا به فلج اطفال زیر سن پنج سال را گرفت."

عدم تطبیق واکسین در هلمند و کندهار

قرار بود برای یک اعشاریه شش میلیون کودک در کمپاین حوزوی این هفته واکسین پولیو تطبیق شود، اما به اساس معضلاتی که از جانب مخالفین مسلح دولت بوقوع پیوست تنها این کمپاین در ولایات زابل، ارزگان و نیمروز تطبیق شد.

داکتر نظر محمد، آمر معافیت کتلوی در ولایات جنوب می گوید که طالبان مسلح در ولایت هلمند بر علاوه ساختمان مراکز صحی خواستار استخدام اشخاص خویش در آن کمپاین در کندهار و هلمند شده بودند.

آقای نظرمحمد به عزیز پوپل، خبرنگار رادیوآشنا گفت که پیش از این در ولایات هلمند و کندهار یک اعشاریه دو ملیون کودک از نعمت واکسین بی بهره ماندند.

داکتر نظر محمد می گوید "مشکلات ما بیشتر از این ناحیه است که مخالفین دولت خلاف پالیسی ما خواست های شان را مطرح می کنند. اما ما برنامه خویش را تغییر داده نمی توانیم و ما مجبوریم که در هرماه یک کمپاین را عملی کنیم."

افراد سومی که برای حل این موضوع دست به کار شده اند می گویند که کمیسیون صحی طالبان نیز بر اهمیت واکسین تاکید می ورزد اما باور عمومی این است که آنان جهت بلند بردن منابع عایداتی خویش می خواهند از تمویل کنندگان کمپاین پولیو امتیازات مالی کسب کنند.

مردم عام از خلق کردن مشکل در برابر خدمات صحی ناراض اند و آن را کار نامناسب خوانده می گویند که به خاطر آینده اطفال باید تمام جوانب هدف نهایی خود را داشتن نسل صحت مند قراردهند.

حاجیی آغا از لوی ویاله شهر کندهار می گوید "این برنامه به نفع اطفال است به نفع مردم است ازین سبب با این برنامه تمام جوانب باید همکاری کنند نه این که در مقابل تطبیق آن سنگ اندازی کنند."

درعین حال، مولوی حیات الله، همکار برنامه واکسین و عالم دینی می گوید که آنان در طی دو سال گذشته به طور داوطلبانه به ولسوالی ها سفرهای داشته اند، و به هدف ترغیب مردم برای واکسین اطفال شان با تمام جوانب صحبت کرده اند.

مولوی حیات الله می گوید "میوند، پنجوایی، ارغستان، غورک و تمام ولسوالی جاهایی اند که ما رفته ایم و کسانی که سوال داشته اند به آن جواب داده ایم و به آنها قناعت داده ایم. صحت و سلامتی نعمت الهی است وبرای حفظ این نعمت باید کوشا بود."

مسوولین صحت عامه می گویند که در موقع گرمی هوا امکان گسترش ویروس پولیو بیشتر می گردد و امسال در کندهار یک قضیه مثبت پولیو نیز ثبت شده است.

با آنکه از جانب طالبان مسلح گاه گاهی با مسئولین صحی حکومتی تماس ها و نشست و برخاستی صورت می گیرد اما آنان در مورد جلوگیری از تطبیق واکسین تا حال از هرنوع تبصره خود داری کرده اند.

XS
SM
MD
LG