لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ گرفتن پول نقد از ایران و امریکا را توقف داده است


مصارف امنیتی ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۴ شمسی بیشتر از ۱.۷ میلیون دالر تعیین شده است
مصارف امنیتی ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۴ شمسی بیشتر از ۱.۷ میلیون دالر تعیین شده است

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که هیچ حکومت و سازمان خارجی به ارگ پول نقد نمی دهد.

حکومت وحدت ملی افغانستان، به ویژه دفتر رئیس جمهور محمد اشرف غنی، از کشور یا سازمانی درخواست کمک مالی نکرده و روند پرداخت پول نقد به ریاست جمهوری از سوی سازمان های اطلاعاتی خارجی، توقف یافته است.

اجمل عبید عابدی، سخنگوی رئیس جمهور غنی به صدای امریکا گفت "دولت جمهوری اسلامی افغانستان و رئیس جمهوری افغانستان به شفافیت و حسابدهی باور دارد و به آن تعهد دارد و بنابر همین اساس ریاست جمهوری نه تنها از ایران بلکه از هیچ حکومت و مرجع دیگری پولی را نه دریافت کرده و نه در آینده (چنین) پولی را خواهد گرفت".

آقای عابدی این اظهارات را پس از سفر دو روزۀ رئیس جمهور غنی به تهران بیان داشت.

گرفتن پول نقد از حکومت ها و سازمان های خارجی آنهم بیرون از ساختارهای بودجه ای و نظارتی، در ریاست جمهوری افغانستان به گذشته نزدیک بر می گردد.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۳ با تایید این خبر که دفترش از سازمان اطلاعاتی امریکا (سی آی ای) و جمهوری اسلامی ایران "خریطه های پول نقد" می گرفت، خبرساز شد. مبالغ نقدی را که ارگ در گذشته از سی آی ای و ایران گرفته مشخص نیست اما به طور مجموعی در حد میلیون ها دالر تخمین می شود.

آقای کرزی همچنان گفته بود که پول های سی آی ای و ایران از طریق دفتر مشاور امنیت ملی او برای مقاصد مختلف چون "پرداخت کرایه، تداوی در خارج و مساعدت های مالی" به مصرف می رسید.

نقدینه های ایران و امریکا به اضافه بودجه رسمی ریاست جمهوری افغانستان بود اما چگونگی مصرف آن تحت نظارت هیچ نهاد دولتی نبود. این هم معلوم نشد که در مصرف این پول ها کی نزد کی حسابده بود.

توقف کمک های نقدی به ارگ در حالی بیان می شود که حکومت افغانستان با خلای مالی و کاهش عواید داخلی مواجه است و قانونگذاران در بودجه سال روان مالی، تخصیص بیشتر از سه میلیون دالر را برای مصارف ریاست جمهوری، به استثنای مصارف امنیتی، تایید کرده است.

اجمل عبید عابدی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:27 0:00

XS
SM
MD
LG