لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: تشنج در ولسی جرگه افغانستان


نیویارک تایمز: تشنج در ولسی جرگه افغانستان
نیویارک تایمز: تشنج در ولسی جرگه افغانستان

روزنامه نیویارک تایمز درشماره پنجم ماه جولای خویش مطلبی را تحت عنوان "خشونت درداخل پارلمان افغانستان" به چاپ رسانیده است.

روزنامه حاکی است اعضای ولسی جرگه افغانستان بروز سه شنبه به طوردسته جمعی درحالی برخورد نمودند که درنظر داشتند درمورد مؤاخذه رئیس جمهور رأی دهند. این کار زنگ خطری برای قطع علایق کامل بین پارلمان و رئیس جمهورمیباشد و می تواند بحران قانون اساسی را درافغانستان بوجود اورد.

روزنامه می نویسد، مشاجره درمورد قانونی بودن محکمه اختصاصی انتخابات پارلمانی است که از جانب رئیس جمهور حامد کرزی برای تحقیق روی اتهامات تخطی بوجود آمده تا به شکایت ازجانب کاندیدان متعرض و یا کسانی که درانتخابات سال گذشته بی کفایت اعلان شدند، غورنماید.

به نوشته روزنامه دوهفته قبل محکمه اختصاصی اعلان کرد که ٦٢ عضو پارلمان کنونی باید با ٦٢ تن ازکاندیدان معترض تعویض شوند، که گفته می شود طرفداران رئیس جمهورمی باشند.

نیویارک تایمز می نویسد، تا حال نه جامعه بین المللی و نه هم کمیسیون مستقل انتخابات حکم محکمه اختصاصی را پذیرفته است و حالا موضوع واگذاری کرسی ها ازجانب تعداد زیاد این پارلمان که ٢۴٩ عضو دارد بسیاری از ایشان را خشمگین ساخته است. تمامی اعضای ولسی جرگه مراسم تحلیف را بجا آورده اند.

روزنامه می افزاید، مشاجره بین حکومت و پارلمان باعث گردیده است تا کارهای حکومت به بن بست برسد. حالا که نه ماه از انتخابات می گذرد، حکومت نتوانسته است یک حکومت انتقالی را بوجود اورد یا این که قانون پیش نهاد شده را برای غور مجدد پیش کش نماید. رئیس جمهور همین اکنون با فرمان حکومت می کند و وزرای سرپرست و قاضیان ستره محکمه هنوز پا برجا می باشند.

نیویارک تایمز می افزاید، نتیجه این شده است که رئیس جمهور از اعتبارلازمه محروم شده است، و او نیز بالای اعضای پارلمان باورندارد، از این سبب فضای خصمانه یی بوجود آمده است.

روزنامه برخوردهای فیزیکی را درداخل ولسی جرگه گزارش داده که میان اعضای ولسی جرگه برسر پشتیبانی عدۀ ازرئیس جمهور و عدۀ هم ازمعاونان وی و وکلای خشمگین رخ داده است.

این روزنامه امریکایی می نویسد باوجودیکه صحنه داخل پارلمان به یک درامه سیاسی شباهت دارد ولی وضع طوریست که به مشکل می توان راه حلی را دریافت که قابل قبول برای هردو جناح باشد.

روزنامه می نویسد برای غربی ها که در انظار آن را یک دموکراسی جوان معرفی می کند درشرایط کنونی مشکلی به این پیمانه، سپردن کنترول به افغانها را زیر سوال می برد. تا هنوز اکثر دیپلوماتهای غربی در مورد مشکلات حکومت خاموش باقی مانده اند.

XS
SM
MD
LG