لینک های دسترسی

Breaking News

محو مزارع کوکنار در افغانستان دوبرابر شده است


بیش از ۹۵ درصد مزارع کوکنار در ۴۱ ولسوالی شرقی، جنوبی و غربی افغانستان موقعیت دارد
بیش از ۹۵ درصد مزارع کوکنار در ۴۱ ولسوالی شرقی، جنوبی و غربی افغانستان موقعیت دارد

وزرات مبارزه با مواد مخدر می گوید که امسال در مقایسه با سال گذشته امحای کشتزارهای کوکنار دوبرابر شده است.

هارون رشید شیرزاد، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که سال گذشته ۲۴۰۰ هکتار زمین از وجود کشت کوکنار پاکسازی شده بود. او افزود که در چهار ماه گذشتۀ سال روان ۴۵۰۰ هزار هکتار زمین از وجود این کشت پاکسازی شده است.

آقای شیرزاد به صدای امریکا گفت که بهبود هماهنگی میان وزارت خانه های مربوط و نهادهای امنیتی سبب پیشرفت ها در زمینۀ محو کشتزارهای کوکنار شده است.

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت که برنامۀ محو کوکنار در ولایت های شرقی و جنوبی پایان یافته است و به گفتۀ وی سه هزار هکتار زمین در این ولایت ها از وجود کشت کوکنار پاک شده است.

آقای شیرزاد گفت که هم اکنون برنامۀ محو کشتزارهای کوکنار در ولایت های بدخشان، فاریاب و سرپل جریان دارد و تا کنون یک و نیم هزار هکتار کشتزار کوکنار محو شده است.

به گفتۀ این مقام حکومت افغانستان، هماهنگی عملیاتی میان وزارت های دست اندرکار برنامۀ محو کشتزار های کوکنار، تلفات نیروهای مبارزه با مخدرات را نیز به پیمانۀ چشمگیر کاهش داده است.

در سالهای گذشته شمار زیاد نیرو در جریان محو کشتزار های کوکنار از بین می رفت اما به گفتۀ آقای شیرزاد امسال پنج منسوب امنیتی تا کنون در جریان تطبیق این برنامه کشته شده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که امسال ۲۲۴ هزار هکتار زمین در ۴۱ ولسوالی ولایت های جنوبی، شرقی و غربی افغانستان کاشته شده است که ۹۶ درصد کشتزارها در همین ۴۱ ولسوالی موقعیت دارد.

مقام های افغان می گویند که امسال برای محو کشت کوکنار از ۱۹ هزار هکتار زمین آمادگی گرفته شده است.

حکومت افغانستان سال گذشته برای محو ۲۱ هزار هکتار زمین کشتزار کوکنار برنامه داشت، اما توظیف نیروهای امنیتی برای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سبب اخلال این برنامه شد و حکومت توانست تنها ۲۴۰۰ هکتار زمین را از وجود کوکنار پاکسازی کند.

XS
SM
MD
LG