لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: خلای فهیم غیرقابل جبران است


آقای فهیم در زمان درگذشت ۵۶ سال داشت
آقای فهیم در زمان درگذشت ۵۶ سال داشت
مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان قبل از ظهر امروز (یکشنبه) دراثر بیماری که داشت در منزلش در کابل در گذشت.

ریاست جمهوری درگذشت وی را تایید نموده است.

معاون اول حامد کرزی درگذشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:32 0:00
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان وفات مارشال محمد قسیم فهیم را برای ملت افغانستان تسلیت گفته ومرگ وی را ضایعه جبران ناپذیر خطاب کرد.

رئیس جمهور کرزی مارشال محمد قسیم فهیم را افغان دوست ومجاهد بزرگ دانست.

ریاست جمهوری افغانستان سه روز ماتم ملی ر اعلام نمود ودراین مدت بیرقهای افغانستان به حالت نیمه افراشته میباشد.

سید حسین فاضل سنچارکی، یک سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهور به رادیو آشنا گفت که معاون اول رئیس جمهور در اثر سکته قلبی درگذشته است.

آقای فهیم از سال ۲۰۰۹ به اینطرف به حیث معاون اول رئیس جمهور و قبل از آن به حیث وزیر دفاع افغانستان ایفای وظیفه نموده است.

رئیس جمهور کرزی چند روز قبل با صدور فرمانی حقوق وامتیازات مادام العمر را برای محمد قسیم فهیم منظور نمود.

قسیم فهیم کی بود؟

آقای فهیم در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در روستای اومرز ولایت پنجشیر به دنیا آمد و پس از تکمیل دروس لیسه، تحصیلات خود را در رشتۀ حقوق اسلامی در کابل ادامه داد.

پس از اشغال افغانستان از سوی قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی وقت، آقای فهیم به صفوف مجاهدین پیوست و در کنار احمد شاه مسعود بر ضد حکومت مبارزه کرد. آقای فهیم در زمان حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی، رئیس امنیت ملی افغانستان بود.

محمد قسیم فهیم پس از کشته شدن احمد شاه مسعود، رهبری جبهۀ مقاومت را در مبارزه بر ضد طالبان عهده دار شد و با حمایت نیرو های امریکایی، در فروپاشی رژیم طالبان نقش بازی کرد.

آقای فهیم در ادارۀ موقت به رهبری حامدکرزی ابتدا به صفت معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ایفای وظیفه کرد و اندکی بعد از سوی رئیس جمهور حامد کرزی به رتبۀ مارشالی ارتقا داده شد.
XS
SM
MD
LG