لینک های دسترسی

Breaking News

آیندۀ افغانستان، بحث داغ دیگر در قطر


انتقال سیاسی در افغانستان و پاکستان یکی از مباحث عمدۀ تحلیگران در دهمین نشست ایالات متحده – جهان اسلام بود که روز یک شنبه در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده است.

امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، تعبیر غرب را از جنگ افغانستان که رو به اختتام می دانند، نادرست عنوان کرد.

آقای صالح گفت که "جنگ در افغانستان میان دو جناح است، یکی فضای دموکراتیک که از سوی ایالات متحده و سایر کشور های جهان پشتیبانی می شود و طرف دیگر گروه های افراطگرا، طالبان و القاعده و گروه های افراطی همنوای پاکستانی است که از سوی پاکستان حمایت می شود، این جنگ رو به اختتام نیست."

آقای صالح گفت که بنیاد افراطگرایی و دهشت افگنی در منطقه برچیده نشده است و فضای دموکراتیک در افغانستان روزتاروز تنگتر می شود. به باور او اگر جامعۀ جهانی پس از سال 2014 نیز به افغانستان تعهد محکم نداشته باشد، بار دیگر نظام در افغانستان فروپاشیده و تجارب تلخ گذشته تکرار خواهد شد.

او افزود که ما به نیروی سخت یعنی اردو، پولیس و قوای امنیتی نیاز داریم تا از دستآورد ها و تمامیت ارضی ما در برابر نفوذ گستردۀ همسایگان ما به ویژه پاکستان دفاع کنند. پاکستان و طالبان به این باور اند که برندۀ جنگ در افغانستان اند، اگر آنها توانستند برای سیزده سال مطرح بماند، یک سال دیگر نیز انتظار کشیده می توانند. آنها آرزوی سهم بزرگتری را در میز مذاکره دارند.

طالبان، باز هم ابزار نفوذی

حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحده، یکی دیگر از شرکت کنندگان این بحث در مورد نقش کشور های جهان در جنگ افغانستان گفت که هر کدام آنها ابزار نفوذ در افغانستان داشتند که در این میان پاکستان طالبان را دارد.

حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن
حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن
آقای حقانی گفت: "قشون سرخ از افغانستان بیرون شد و بار آن بر دوش ما ماند، اکنون ایالات متحده از افغانستان خارج می شود و بار دیگر سنگینی آن بر دوش ما گذاشته می شود. پس کی ابزار نفوذ پاکستان در افغانستان است؟ امرالله صالح، شما که نیستید و رئیس جمهور کرزی نیز نیست، بدبختانه باز هم این ابزار نفوذی، طالبان استند."

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که یگانه رئیس جمهور شرکت کننده در این نشست بود، بیشتر بر روابط میان ایالات متحده و جهان اسلام صحبت کرد.

آقای کرزی گفت که با وجود دوازده سال مبارزه بر ضد دهشت افگنی به رهبری ایالات متحده امریکا، افراطگرایی در منطقه کاهش نیافته است.

رئیس جمهور کرزی گفت: "ایالات متحده و غرب در مقاومت ما بر ضد کمونیزم تلاش کردند تا افراطگرایی را تحمیل کنند. به هر اندازه یی که افراطگرایانه عمل کردیم و صحبت کردیم به همان اندازه مجاهد توصیف شدیم. پیامد آن، تلاش های گسترده برای از بین بردن ارزش های سنتی، فرهنگ و تحمل افغان ها بود."

در یک و نیم ماه گذشته این دومین سفر رئیس جمهور کرزی به قطر می باشد، اما حکومت افغانستان هرگونه تماس با طالبان را در قطر رد کرده اند.

طالبان با داشتن دفتر سیاسی در قطر تماس هایی با شماری از کشور های دخیل در قضیۀ افغانستان برقرار ساخته اند، اما به گزارش رسانه های پاکستانی حکومت افغانستان تا کنون نمایندگی سیاسی طالبان را در قطر به رسمیت نشناخته است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG