لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در تلاش یافتن راه ترانزیت به آب های سیاه و خزر


100527-N-1928O-007
100527-N-1928O-007
یک پروژۀ جدید خط آهن ۳۰۰ کیلومتری افغانستان را با ترکمنستان و تاجکستان وصل ساخته، به آب بحر های سیاه و خزر نزدیک می سازد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برای اشتراک در مراسم افتتاح این پروژه عازم ترکمنستان شده که به گفتۀ آگاهان امور سیاسی خود نشان دهندۀ اهمیت این پروژه برای کاهش مشکلات ترانزیتی افغانستان می باشد.

این پروژه ترکمنستان را از طریق بندر آقینه و شیرخان در افغانستان با تاجکستان وصل می کند و بعد از طریق کلخوزآباد به خط آهن سراسری شوروی پیشین وصل می شود.

آذرخش حافظی، مسئول روابط خارجی اطاق های تجارت افغانستان این ابتکار را "راه سوم ترانزیت افغانستان" عنوان کرده گفت "چون کارگو ها معمولا از طریق افغانستان عبور می کند، اهمیت... جغرافیای اقتصادی افغانستان بالا میرود."

قرار است کار این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۵ تکمیل شود و چین و ایران نیز برای گسترش راه های مواصلاتی منطقه یی در این پروژه سهیم گردند.

اهمیت سیاسی

فایق واحدی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا گفت که که رئیس جمهور کرزی ضمن افتتاح این پروژه با رهبران ترکمنستان و تاجکستان روی گسترش روابط تجاری افغانستان نیز صحبت می کند.

افغانستان به عنوان یک کشور محاط به خشکه، مشکلات زیادی در بخش ترانزیت دارد و تاجران افغان می گویند که پاکستان و ایران پیوسته با آنها برخورد سیاسی می کند.

فایق واحدی می گوید که احداث این خط آهن وابستگی تجار افغان را به راه های کنونی کمتر می سازد.

تفاهمنامۀ این پروژه در جریان گردهمایی رهبران منطقه حین تجلیل از جشن نوروز در ماه مارچ سال جاری امضأ شده بود.

وزارت فوائد عامۀ افغانستان می گوید که مصرف بخش افغانستان این پروژه را – که ۳۵۰ میلیون دالر تخمین شده – بانک انکشاف آسیای فراهم می کند.

عباس ابراهیم زاده، عضو مجلس نمایندگان افغانستان به رادیو آشنا گفت که تجار افغان سالانه دو میلیارد دالر حق عبور را به ازبکستان می پردازد، اما امکان دارد که با مصرف ۵۰ میلیون دالر خط آهن ایجاد شود که "تمام کشورهای آسیای میانه، ایران، چین و کشور روسیه را در یک خط آهن وصل کرد" و این پروژه به همین امیدواری راه انداخته شده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG