لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند افغانستان به توافق نشست مسکو


نمایندگان پاکستان، چین و روسیه در نشست مسکو شرکت داشتند
نمایندگان پاکستان، چین و روسیه در نشست مسکو شرکت داشتند

وزارت خارجه و ولسی جرگۀ افغانستان به توافق نشست مسکو مبنی بر حذف نام برخی سران طالبان از فهرست سیاه ملل متحد واکنش نشان داد.

در این نشست نمایندگان پاکستان، چین و روسیه شرکت داشتند و افغانستان در آن دعوت به عمل نیامده بود.

توافق نشست دیروزی در مسکو، کابل را برآشفته کرده است و به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان، کابل در خصوص این موضوع با استفاده از مجرای دیپلوماتیک از آن کشورها خواستار توضیحات شده اند.

احمد شکیب مستغنی به صدای امریکا گفت "هیچ مرجعی جز حکومت افغانستان، صلاحیت درخواست شامل‌شدن یا حذف اتباع افغانستان، در فهرست تعزیرات شورای امنیت ملل متحد را ندارد و در خصوص طالبان نیز همین‌گونه است".

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است، توافق روی خارج‌کردن اسامی برخی چهره‌های طالبان از فهرست‌ سیاه به هدف تقویت مذاکرات صلح میان کابل و طالبان صورت گرفته است.

واکنش ولسی جرگه

ولسی جرگه افغانستان نیز به توافق نشست مسکو واکنش تند نشان داده و آن را مداخلۀ مستقیم در امور داخلی افغانستان خوانده است. ولسی جرگه همچنان غیابت افغانستان در نشست سه جانبه مسکو را ناشی از ضعف دیپلماسی و سیاست خارجی افغانستان عنوان کرد.

عارف رحمانی نمایندۀ مردم غزنی گفت، نبود افغانستان در نشستی که در رابطه به صلح این کشور برگزار می‌شود، تأمل برانگیز است.

او افزود "شرکت‌کنندگان اجلاس، خواهان خارج‌شدن برخی سران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل متحد می‌شوید، بنابراین ما مردم افغانستان نگران این استیم که یک بار دیگر افغانستان تبدیل شود به میدان رقابت قدرت‌ها و دوباره ما به سرآشیبی سقوط و پرتگاه بریم".

هم‌چنان عبدالرؤوف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه این موضوع را مداخلۀ آشکار در امور افغانستان خواند و خواهان رسید‌گی حکومت به این مسأله شد.

او گفت "باز هم مخاطب می‌سازم حکومت جمهوری اسلامی افغانستان را در این راستا سکوت نکند....موضع حکومت افغانستان در قبال جلساتی که در مسکو برگزار شد باید روشن از آدرس دولت اعلان شود".

آقای ابراهیمی نگرانی کرد، سال آیندۀ میلادی – که دو روز دیگر فرا می‌رسد – افغانستان به سوریۀ دوم تبدیل نشود و حکومت باید این راستا اقدامات عملی خود را داشته باشد.

چین و روسیه دو عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد اند که از حق ویتو برخوردار می‌باشند و دیروز در نشست سه جانبه، روی حذف اسامی برخی رهبران طالبان از فهرست سیاه این سازمان توافق کرده اند.

اما این در حالی است که حدود یک ماه پیش، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از سازمان ملل خواست تا نام ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر شاخۀ تندرو طالبان را در فهرست سیاه این سازمان درج کند.

XS
SM
MD
LG