لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان اخبار عملیات نظامی چین را در خاک خود رد کرد


ولایت بدخشان افغانستان در منطقه واخان با چین ۷۶ کیلومتر سرحد مشترک دارد
ولایت بدخشان افغانستان در منطقه واخان با چین ۷۶ کیلومتر سرحد مشترک دارد

با آنهم خیرالله آزاد، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، به صدای امریکا گفت که حال قوای امنیتی افغانستان، چین و تاجکستان بر اساس یک موافقه در نقطۀ صفری سرحدات این سه کشور بر ضد قاچاقبران مواد مخدر و دهشت افگنان گزمه های نظامی انجام می دهند.

آقای آزاد گفت "چینایی ها و یا کدام کشور دیگر هیچگاه در خاک افغانستان عملیات نکرده اند. بر اساس موافقه سه کشور یک عمل عادی است که قوای این سه کشور مشترکاً فعالیت کنند. عملیات نیست و این یک مسلۀ معمول است ".

وزارت دفاع چین پنجشنبه نیز گذشته گزمه های قوای چینایی را در خاک افغانستان مطلقاٌ رد کرد.

اما، دگرمن رین جوقیوین، سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت که " ادارات نافذ قانون هر دو کشور در امتداد سرحد بر ضد دهشت افگنی عملیات مشترک را انجام داده اند ".

مراکز پژوهشی آسیای میانه و قفقاز در صفحات انترنیتی خود گزارش داده اند که چین در خاک افغانستان گزمه کرده و وسایط نظامی آن کشور داخل خاک افغانستان شده است.

تعدادی از کارشناسان می گویند که با در نظر داشت تهدید تندروان، همکاری میان چین و افغانستان، اقدام خوب در برابر دهشت افگنان است.

مظفر خاوری، تحلیلگر سیاسی می گوید "داعش در افغانستان حضور دارد؛ طالبان در افغانستان موجود است؛ گروه های دیگر تندرو نیز فعالیت دارند که اگر این گروه ها به شمال افغانستان راه بیابند، تا حد زیاد تندروی اسلامی و اسلام سیاسی در مناطق مسلمان نشین چین ترویج خواهد شد. بنا بر این، برخی اقدامات نتیجه همین نگرانی ها است".

XS
SM
MD
LG