لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در آستانۀ نشست ماسکو راجع به وضع افغانستان


انتظار می رود که روسیه فردا چهارشنبۀ پانزدهم ماه فبروری ، میزبان دومین کنفرانس بین المللی روی افغانستان در مسکو باشد، که در آن برای نخستین بار نمایندگان افغانستان نیز دعوت شده اند.

در کنفرانس نخست مسکو روی افغانستان در ماه دسمبر، تنها چین و پاکستان شرکت کرده بودند، و حکومت افغانستان راجع به آن خرسند نبود.

این بار با آن که نمایندگان افغان در کنفرانس حضور خواهند داشت، اما ایالات متحده به این کنفرانس دعوت نشده است. ایران و هند نیز در فهرست کشورهایی است که در آن شرکت می ورزند.

این کنفرانس بخشی از کوشش روسیه در داشتن نقش فعال تر در افغانستان برای اولین بار از زمان تهاجم شوروی سابق بر افغانستان در سال ۱۹۷۹ است.

روسیه می گوید خواهان ثبات و همکاری در مبارزه علیه تندروان در منطقه است. دیمیتری ویرلوتوروف، از مرکز مطالعات افغانستان معاصر، میگوید: "انتظاری وجود دارد که رهبران طالب را ممکن بتوان ترغیب به مخالفت با داعش و شکست آن کرد، تا افغانستان محل امن برای رهبران و شورشیان داعش که از سوریه و عراق فرار میکنند، نگردد."

اما مقامات افغان از مذاکرۀ مستقیم روسیه با طالبان خرسند نیستند. مقامات ایالات متحده نیز می گویند که این تلاشی برای تضعیف کوشش انها است.

روسیه عمدتا تمرکز خویش را بیشتربر حضور دولت اسلامی در شرق افغانستان دارد و نمی خواهد تا نفوذ این گروه به منطقه قفقاز که عمدتا مسلمان نشین است گسترش یابد.

از جانب دیگر در یک جلسه استماعیه که در کمیته خدمات قوای مسلح سنای امریکا برگزارشده بود، سناتور جان مک کین، رئیس این کمیته گفت که روسیه طالبان را تقویت می کند تا ایالات متحده را نادیده بگیرد.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان ارشد ماموریت حمایت قاطع و نیرو های ایالات متحده در افغانستان در واکنش به این نشست در روسیه که ایالات متحده به ان دعوت نشده، گفت که به باور او "تلاش های صلح و مصالحه در أفغانستان باید توسط أفغان ها رهبری شود نه خارجی ها."

باوجود واکنش مقامات ایالات متحده در مورد مساعی روسیه در مورد افغانستان تعدادی از تحلیلگران منطقوی این کانفرانس را یک رویداد مثبت تلقی می کنند.

در گذشته نیز کوشش های متفاوت به دلیل تنش میان پاکستان و افغانستان، به نتیجه یی نرسید، و موفقیت این پروسه بستگی به توانایی روسیه و چین به متقاعد ساختن افغانستان و پاکستان به کوشش در حل اختلافات شان دارد.

XS
SM
MD
LG