لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان راهی دور نهایی جام فوتبال جنوب آسیا شد


یازده بازیکن نخست تیم ملی افغانستان در رقابت با سریلانکا
یازده بازیکن نخست تیم ملی افغانستان در رقابت با سریلانکا

افغانستان پس از پیروزی ۵-۰ در برابر سریلانکا، برای سومین سال پیهم راهی دور نهایی جام فوتبال کشور های جنوب آسیا شد.

رقابت دوم نیمه نهایی میان این دو تیم از آغاز با فشار و حملات تیم افغانستان آغاز شد اما خط مدافع تیم فوتبال سریلانکا نهایت تلاش خود را کرد تا مانع موفقیت مهاجمین افغان در گول زنی شود.

بازیکنان افغان در دقیقۀ ۱۲بازی فرصت خوبی برای گول زنی به دست آوردند اما توپ دورتر از مهاجم افغان در محوطۀ جزأ به زمین خورد و ملی پوشان افغان از آن نتیجه گرفته نتوانستند.

در ترکیب تیم ملی فوتبال افغانستان برای رویارویی با سریلانکا، اویس عزیزی دروازه بان، حسن امین، سید محمد هاشمی، مسیح سیغانی و مصطفی هدید خط دفاع، اباسین علی خیل و کنشکا طاهر مدافعین خط میانه، امید پوپلزی، فیصل شایسته و نورالله امیری در خط میانه و خیبر امانی به حیث مهاجم شامل بودند.

رقابت تا دقیقۀ ۴۶ نیمۀ نخست با نتیجۀ صفر مساویانه جریان داشت اما چهرۀ رقابت زمانی تغییر خورد که نخستین گول افغانستان پس از یک پاس زیبای توپ با ضربۀ سر روی پا های سید محمد هاشمی قرار گرفت و با ضربۀ هاشمی، توپ پس از خوردن به تیر افقی وارد دروازه شد.

افغانستان نیمۀ دوم را با نتیجۀ یک در برابر صفر آغاز کرد اما دیری نگذشت که کنشکا طاهری، پس از سه پاس تماشایی در محوطۀ جزای تیم فوتبال سریلانکا، با یک ضربۀ دیدنی از پشت خط جزا، توپ را در دقیقۀ ۵۰ بازی وارد دروازه کرد و نتیجه را ۲-۰ ساخت.

در نحوۀ بازی و آرایش تیم ملی فوتبال افغانستان نباید کارکرد و خلاقیت پیتر شگرت، مربی تیم ملی افغانستان را نادیده گرفت. آنچنانیکه دیده می شود با ایجاد فضای صمیمیت اما حرفه یی آقای شگرت توانسته در مدت بسیار کم جایگاه نزدیکی در بین اعضای تیم پیدا کند و با آرایش تیم و استفادۀ به جای بازیکنان در لحظات حساس، افغانستان را تا مرحلۀ نهایی جام فوتبال جنوب آسیا رهنمون سازد.

آقای شگرت، در مصاحبۀ گفته بود "من نتیجۀ ۱-۰ را دوست ندارم." گویا همین مفکوره باعث شده بود تا در وقفۀ بازی، به ملی پوشان افغان بگوید که منتظر گول های بیشتر است.

افغانستان دقایقی پس از گول سوم در محوطۀ جزای سریلانکا به یک پنالتی دست یافت و خیبر امانی با ضربۀ زیبای زمینی توپ را وارد دروازه کرد و نتیجه را ۳-۰ ساخت.

با این گول، خیبر امانی با چهار گول زده، لقب بیشترین گول زن را تاکنون در این جام از آن خود کرده است.

نیمۀ دوم در دقیقۀ ۷۷ شاهد چهارمین گول بود که پس از یک ضربۀ آزاد از فاصلۀ دور با ضربۀ سر آرش هاتفی وارد دروازده شد.

اما افغانها با چهار گول اکتفا نکرده و فیصل شایسته پس از سه پاس زیبا در محوطۀ جزا، گول پنجم افغانستان را وارد دروازه سریلانکا کرد.

افغانستان با این گول به شانزدهمین گول تیمی در جام کشور های جنوب آسیا رسید و راهیابی خود را به دور نهایی این جام یقینی ساخت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:36:33 0:00
لینک دانلود

با این پیروزی، افغانستان برای آخرین بار به دور نهایی جام فوتبال جنوب آسیا راه یافت چرا که پس از این، تیم فوتبال افغانستان در این جام شرکت نخواهد کرد و در رقابت کشور های آسیای مرکزی به میدان خواهد رفت.

قرار است افغانستان روز یکشنبه سوم جنوری ۲۰۱۶ در رقابت نهایی، به مصاف هند برود. هند که میزبان این بازی ها هم است، تلاش خواهد کرد اینبار جام را در خانۀ خود نگهدارد.

پیش از آن در نخستین رقابت نیمه نهایی جام فوتبال جنوب آسیا، تیم فوتبال هند توانست در یک رقابت پرگول، تیم مالدیف را ۳-۲ شکست داده و راهی دور نهایی این جام شود.

کارشناسان به این باور اند که با توجه به عدم فراهم آوری تسهیلات لازم تمرینی و مواد غذایی به بازیکنان تیم افغانستان، ملی پوشان افغانستان رقابت دشواری را در پیش رو خواهد داشت.

هند تا کنون شش بار ( ۱۹۹۳، ۱۹۹۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹و ۲۰۱۱) به لقب قهرمانی جام فوتبال کشور های جنوب آسیا دست یافته است. افغانستان تنها در سال ۲۰۱۳ با شکست ۲-۰ تیم هند برای نخستین بار به قهرمانی این جام رسید.

XS
SM
MD
LG