لینک های دسترسی

Breaking News

سعودی خواستار الحاق افغانستان به ائتلاف ضد تروریزم شد


شهزادۀ سعودی از تشکیل این ائتلاف خبر داد و گفت که هدف آن تنها گروه دولت اسلامی نیست.
شهزادۀ سعودی از تشکیل این ائتلاف خبر داد و گفت که هدف آن تنها گروه دولت اسلامی نیست.

عربستان سعودی خواستار پیوستن افغانستان به ائتلاف ۳۴ عضوی کشورهای اسلامی برای مبارزه بر ضد دهشت افگنی شد.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان امروز در دیدار با عبدالرحمان الغاصب سفیر عربستان سعودی در کابل گفت که حکومت افغانستان پیشنهاد مقامهای سعودی را مبنی بر پیوستن به این ائتلاف تحت غور قرار داده و در آیندۀ نزدیک تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

کشورهای اسلامی دارای ارتش قوی و منسجم مانند پاکستان، ترکیه و مصر، شماری ازکشورهای جنگزده مانند لیبیا و یمن و برخی کشورهای افریقایی که هدف حملات تندروان قرار دارند مانند مالی، چاد، سومالیا و نایجریا نیز در این ائتلاف عضویت دارند.

اما ایران و عراق دو کشور اسلامی با اکثریت مسلمان شیعه در تشکیل این ائتلاف نظامی اسلامی که مقر آن در ریاض پایتخت عربستان سعودی می باشد، شامل نیست.

عدم حضور ایران، عراق و سوریه که هم اکنون سرگرم مبارزه بر ضد گروه دهشت افگنی دولت اسلامی اند، پرسش هایی را خلق کرده است که آیا ائتلاف جدید به هدف شکل دهی یک جبهۀ متحد اسلامی بر ضد دهشت افگنان است یا اینکه ایستادگی در برابر ایران که رقیب عمدۀ منطقه یی عربستان سعودی می باشد.

عربستان سعودی از مخالفان عمدتاً سنی پشتیبانی می کند که برای سرنگونی حکومت بشارالاسد رئیس جمهور سوریه – متحد نزدیک ایران- درگیر جنگ اند. از سوی دیگر ایران از شورشیان شیعۀ حوثی در یمن حمایت می کند، گروهی که از ماه مارچ به اینسو هدف بمباردمان هوایی قوای نظامی عربستان سعودی قرار گرفته است.

تا هنوز روشن نیست که ایالات متحده امریکا چه نقشی را در این ائتلاف بازی خواهد کرد، کشوری که هم اکنون ائتلاف بزرگی را بر ضد گروه دهشت افگن دولت اسلامی یا داعش رهبری می کند.

اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده گفت " ظاهراً هدف این ائتلاف موازی به آنچه است که ایالات متحده بر آن ترغیب می کند و آن مشارکت بیشتر نظامی کشورهای سنی عرب برای مبارزه با گروه دولت اسلامی می باشد."

آقای کارتر روز سه شنبه در پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه به خبرنگاران گفت که در مورد سهمگیری ایالات متحده در این ائتلاف مطالعه صورت گرفته و با مقامهای سعودی صحبت خواهد شد.

احمد داوود اوغلو صدر اعظم ترکیه و یگانه عضو ناتو در ائتلاف به رهبری سعودی، این ائتلاف را "گامی در مسیر درست" و "بهترین پاسخ" به آنانی خواند که به گفتۀ وی دهشت را با اسلام ربط می دهند.

محمد بن سلمان شاهزاده و وزیر دفاع عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری گفت که ائتلاف جدید میکانیزم هایی را برای کابر با سایر کشورها و نهادهای بین المللی برای حمایت از تلاشهای ضد دهشت افگنی انکشاف خواهد داد. او افزود که این تلاشها تنها به مقابله بر ضد گروه دولت اسلامی محدود نخواهد بود.

فهرست کامل اعضای این ائتلاف در برگیرندۀ کشورهای، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، بحرین، قطر، کویت، لبنان، لیبیا، اردن، تونس، یمن، فلسطین، مصر، مراکش، ترکیه، پاکستان، بنگله دیش، مالیزیا، بنین، چاد، توگو، جیبوتی، سنیگال، سودان، سرالیون، سومالیا، گابون، گینی، کوموروس، ساحل عاج، مالدیف، مالی، موریتانیا، نیجر و نایجریا می باشد.

XS
SM
MD
LG