لینک های دسترسی

Breaking News

چهار معلم در یک ماه در کنر ترور شد


معلمان خواستار افزایش معاش و بهبود شرایط زندگی شان اند
معلمان خواستار افزایش معاش و بهبود شرایط زندگی شان اند

کشتار معلمان مکاتب در ولایت کنر در این اواخر افزایش یافته و سبب نگرانی و هراس کارکندان معارف در آن ولایت شده است.

تنها در یک ماه گذشته، چهار معلم مکتب به ضرب گلوله در آن ولایت کشته شده و آخرین رویداد آن روز گذشته بود که یک معلم در ولسوالی اسمار کشته شد.

عبدالقهار آخندزاده معاون ریاست معارف ولایت کنر به صدای امریکا گفت که پاچا خان معلم متوسطۀ پتاو عصر دیروز از سوی مردان مسلح نقاب پوش کشته شد.

معلمان در ولایت کنر با نگرانی از این وضعیت از حکومت می خواهند که در قسمت حفاظت آنان تلاش کند. آنان می گویند که اگر وضعیت به همین منوال دوام یابد، شاید شمار زیاد معلمان وظایف شان را ترک کنند.

تا کنون مسوولیت این رویداد شخص یا گروهی به دوش نگرفته است. مقام های محلی این رویدادها را به طالبان نسبت نمی دهند و استدلال می کنند که اگر طالبان بخواهند چنین کاری کنند حتا یک مکتب هم از شر آنان در امان نخواهد ماند.

انسداد مکتبهای غزنی

کارمندان معارف در اکثر ولایت های نا امن افغانستان از وجود مشکلات شاکی اند و به گفتۀ آنان اگر حکومت در این زمینه توجه نکند، مشکل معارف بیش از این نیز گسترده خواهد شد.

در همین حال مسوولان محلی در ولایت غزنی می گویند که گروه طالبان پس از کشته شدن حاجی بسم الله مدیر نام نهاد معارف طالبان در ولایت غزنی، به مدیران مکتبهای آن ولایت هشدار داده اند که برای سه روز تمام مکتبها مسدود شود.

محمد علی احمدی معاون سرپرست ولایت غزنی به صدای امریکا گفت که روز گذشته دو مکتب دخترانه در مرکز شهر غنی به دلیل هشدار طالبان مسدود شده بود.

محمد عابد عابد رئیس معارف غزنی نیز تهدید طالبان مبنی بر انسداد سه روزۀ مکاتب آن ولایت را تایید کرد اما افزود که اکنون هیچ مکتبی در آن ولایتمسدود نمی باشد. طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته اند.

اعتصاب معلمان در کابل

از خشونت و ارعاب معلمان در ولایتهای افغانستان در حالی گزارش می شود که معلمان شماری از مکتبهای شهر کابل با درخواست افزایش معاش و بهبود شرایط زندگی شان، برای چندمین روز به اعتصاب ادامه دادند.

فضل احمد فضل رئیس شورای معلمان افغانستان گفت که خواستهای معلمان معترض مشروع است و تا زمانیکه این خواستها برآورده نشده است، هیچ معلمی به صنف درسی برنخواهد گشت.

آقای فضل گفت که شماری از مکتبها در شهر کابل از یک هفته به اینسو مسدود است. او به خاطر شاگران ابراز تاثر کرد اما گفت که حکومت برای معلمان جز این هیچ گزینۀ نگذاشته بود.

کبیر حقمل سخنگوی وزارت معارف افغانستان می گوید که مقامها در این چند روز سرگرم بحث با معلمان اند. او می گوید که برخی تقاضا های معلمان زیاده از حد است.

آقای حقمل می گوید که تلاش برای بهبود معیشت معلمان در سرتاسر کشور از دیرزمان ادامه داشته است، اما به گفتۀ وی این روند به وقت بیشتری نیاز دارد.

اعتصاب معلمان در کابل از ۱۵ مکتب شهر آغاز شد و رفته رفته شمار بیشتر مکتبها به آن پیوست. با اینحال وزارت معارف از معلمان خواسته است که دوباره به صنفهای درسی برگردند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG