لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان پس از شکست سکاتلند به مصاف آسترالیا می رود


شاهپور ځدران، که پس از پیروزی افغانستان نهایت سرور خود را ابراز داشت.
شاهپور ځدران، که پس از پیروزی افغانستان نهایت سرور خود را ابراز داشت.

تیم ملی کریکت افغانستان با پیروزی در برابر سکاتلند، صفحۀ دیگری در تاریخ چند سالۀ این ورزش گشود و پس از یک رقابت نفس‌گیر، نخستین پیروزی خود را در رقابت های جام جهانی کریکت جشن گرفت.

رقابت را که افغان ها با تیم هم طراز خود در میدان دونیدن نیوزیلند انجام دادند، روند رویارویی این تیم را در رقابتهای بعدی دشوارتر خواهد ساخت.

ملی پوشان افغان پس از پیروزی یک وکت در برابر سکاتلند - که یک تیم دستۀ دوم شورای بین المللی کریکت است - چهارم مارچ در برابر آسترالیا، تیم میزبان و یکی از مدعیان جام جهانی ۲۰۱۵ قرار خواهد گرفت.

آسترالیا تاکنون یک رقابت انجام داده و با تعین هدف ۳۴۲ دوش در برابر انگلستان، آن تیم را با تفاوت ۱۱۲ دوش در ۴۲ اوور شکست داد و پس از نیوزیلند جایگاه دوم را در جدول گروهی کسب کرده است.

تجلیل از پیروزی تیم آسترالیا در برابر انگلستان
تجلیل از پیروزی تیم آسترالیا در برابر انگلستان

کارشناسان به این باور اند که خط بیتنگ افغانستان می باید در برابر بالر های آسترالیایی توانمندی بیشتری به نمایش بگذارند تا بتوانند در دنبال کردن و یا هم تعین هدف موثر، خط کارکشتۀ بیتنگ آسترالیا را به آزمون بکشند.

نیوزیلند تیم دیگر گروه الف است که تا کنون در سه رقابت سه پیروزی کسب کرده و بدون شک رویارویی افغانستان با آن تیم دور از هیجان و دشواری نخواهد بود.

اما رقابت که می توان بیشتر روی پیروزی افغان ها حساب کرد، رویارویی با انگلستان است که در این جام باوجود کارکشتگی و سابقۀ طلایی که در میادین کریکت دارد، کارکرد معیاری به نمایش نگذاشته و این امیدواری را ایجاد کرده که شاید "افغان ها بتوانند دومین پیروزی خود را در برابر آبی پوشان انگلستان جشن گیرند."

شگفت زدگی جهان کرکت

برای دومین روز پیهم، تیم های دستۀ دوم شورای بین المللی کریکت رو در روی هم قرار گرفت و با نمایش کارکردگی های نفس‌گیر، برگزار کنندگان و هواخواهان تیم های خود را به حیرت انداختند.

نخستین پیروزی افغانستان در جام جهانی کریکت که با وضعیت غیرقابل پیشبینی همراه بود به آخرین وکت متکی شد و حمید حسن و شاهپور ځدران – دو بالر تیم ملی کریکت – به تعقیب کارکردگی چشمگیر سمیع الله شینواری– افغانستان را به سکوی پیروزی کشانید.

برخی از کارشناسان فکر می کردند که رقابت میان امارات متحدۀ عرب و آیرلند شاید بهترین رقابت جام تلقی شود اما رویارویی افغانستان با سکاتلند و رفت و برگشت "بخت پیروزی" گاهی جانب افغان ها و گاهی هم سوی سکاتلندی ها، نشان داد که نمی شود همچو رقابت ها را پیشبینی کرد.

پیش از آغاز رقابت میان افغانستان و سکاتلند، برخی کارشناسان شبکه های دیداری ورزشی به این باور بودند که تیم های کریکت دستۀ دوم شورای بین المللی، رقابت را با سرعت چشمگیری آغاز می کنند.

حمید حسن که با حضور در میدان نقش کلیدی در پیروزی تیم ملی داشت
حمید حسن که با حضور در میدان نقش کلیدی در پیروزی تیم ملی داشت

اما در جریان رقابت کنترول بازی را از دست داده و به همین دلیل تیم های عضو دایمی آن شورا تلاش می کنند با تیم های تازه وارد در جام جهانی، با حوصله مندی برخورد کنند.

اما کارکرد جاوید احمدی که ۵۱ دوش کسب کرد و ۹۶ دوش سمیع الله شینواری – آنهم در دشوارترین لحظات رقابت – این تصور مبصرین کریکت را نادرست ثابت ساخت و افغان ها با یک وکت پیروز شدند.

هر چند سميع الله شينوارى و جاويد احمدى نقش عمدۀ در پیروزی تیم ملی کریکت داشتند اما مشاركت ٦٠ دوش ميان شينوارى و حميد حسن ستودنى بوده و ضربه ٤ نمره يى شاهپور در صفحه تاريخ پيروزى هاى تيم كریكت افغانستان ماندگار شد.
ضربه ٤ نمره يى كه به نخستين پيروزى ملى پوشان افغان انجاميد.

شاهپور ځدران، پس از ۱۰ اوور، ۳۸ دوش داد و چهار بازیکن سکاتلند را از میدان خارج کرد، دولت ځدران ۳ بازیکن حالانکه حمید حسن و نبی عیسی خیل هر کدام یک - یک بازیکن سکاتلندی را از میدان خارج کردند.

عکس العمل ها پس از پیروزی

افغان ها در داخل و خارج از افغانستان بدون در نظرداشت زمان برگزاری رقابت – که ناوقت شب به وقت اکثر مناطق اروپا و امریکا بود – تا آخرین بال رقابت بیدار نشسته و پس از پیروزی تیم ملی در جام جهانی از طریق صفحات فیسبوک از تیم ملی حمایت شان را اعلام کردند.

در برخی از شهر های افغانستان نیز تعداد از جوانان با راه اندازی گرد همایی و شور و شعف از پیروزی تیم ملی افغانستان تجلیل کردند.

ارگ، دفتر رئیس اجراییه و دفتر بانوی نخست افغانستان نیز با اعلامیۀ رسمی نخستین پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان را تبریک گفتند.

چپ - قدیر مشرف و راست - ایوب خاورین حین برنامۀ زنده در تلویزیون آشنا
چپ - قدیر مشرف و راست - ایوب خاورین حین برنامۀ زنده در تلویزیون آشنا

سرویس دری صدای امریکا علاوه بر پوشش خبری در فیسبوک و رادیو، برنامۀ ویژۀ در تلویزیون نیز داشت که عکس العمل های افغانها، تحلیل و گزارش ورزشی را از افغانستان در بر داشت.

اما در میان لبخند سرور هواخواهان تیم ملی کریکت افغانستان آنکه لبخند خورسندی در چهره نداشت بازیکنان تیم سکاتلند، به ویژه مربی آن تیم در آخرین اوور رقابت بود.

پیش از آن در جریان بیتنگ ملی پوشان افغان، مربی تیم ملی سکاتلند در مصاحبۀ با یک شبکۀ محلی نیوزیلند گفت که آن رقابت را خواهند برد اما صفحه برگشت و افغانستان رقابت را برنده شد.

XS
SM
MD
LG