لینک های دسترسی

Breaking News

نا امنی در فاریاب، آزمون اصلی نیروهای امنیتی و مردم


مسئولان امنیتی در فاریاب درشمال افغانستان گفته اند که نزدیک به چهار هزار تن از نیرو های مخالفین در این ولایت وجود دارند که در همکاری با مشاورین پاکستانی امنیت این ولایت را برهم می زنند.

مسئولان امنیتی فاریاب نیز گفته اند که کمبود تجهیزات وکاهش نیرو های پولیس ازچالش های عمده آنها به شمار می رود.

نا امنی در افغانستان به یک مقوله دایمی تبدیل شده است. درمیان ۳۴ ولایت کشور ولایاتی نیز هستند که باشندگان آن بدون دغدغه های امنیتی زندگی دارند، اما از سویی هم در شماری از ولایات نا امنی و درگیری ها جزء رویداد های همیشگی شده است.

فاریاب درشمال افغانستان طی ماه های اخیر از ولایات نا آرام به شمار آمده است.

با آنکه درجریان ماه های اخیر درگیری های بیشماری بین گروه طالبان و نیرو های پولیس صورت گرفته است اما مسئولان محلی در این ولایت نیز گفته اند که افراد ملکی نیز دراین درگیری ها جان باخته اند.

با این حال مسئولان امنیتی فاریاب، می گویند که درجریان سه ماه گذشته بیشتر از ۳۰ تن از افراد ملکی، نزدیک به ۲۵ تن سرباز پولیس و بیشتر از یک صد تن از نیروهای مخالفین در اثر درگیری ها دراین ولایت کشته شده اند.

ازسویی هم طالبان نیز ادعا دارند که تا هنوز نزدیک به ۱۸۰ تن از نیرو های پولیس را کشته اند.
اما داکتر نقیب فایق نماینده مردم فاریاب در مجلس نمایندگان می گوید در تمام فاریاب گروه های مخالفین حضور دارند و درطی یک هفته اخیر نزدیک به پنجاه و پنج تن از افراد ملکی و نظامی دراثر درگیری ها با مخالفین کشته شده اند.

آقای فایق می گوید "دریک هفته اخیر آماری که ما در دست داریم ۵۵ نفر فاریابی ها کشته شدند توسط گروه های طالبان که شامل نیرو های امنیتی و مردم ملکی می شود، البته بیشتر نقاط فاریاب تحت تصرف طالبان قرار دارد، این طور گفته می توانیم که طالبان در تمام ولسوالی های ولایت فاریاب به گونه نقش دارند، و مردم تحت اثر اون ها می باشد حکومت اصلا وجود ندارد".

دلیل ناامنی

با آنکه سایر ولایات شمال نسبتآ ارام به شمار میرود، اما دلیل اصلی برای نا امنی در فاریاب چه است؟

مسئولان امنیتی گفته اند که فاریاب دروازه شمال به حساب میاید و گروه طالبان در همکاری با مشاورین پاکستانی و شورشیان حزب جمعه نمنگانی ازبکستان از مرز ولسوالی غورماچ ولایت بادغیس داخل این ولایت میشوند و امنیت را برهم میزنند.
مسئولان امنیتی در فاریاب میگویند که به دلیل مساحت بیشتر این ولایت و کمبود تجهیزات پولیس آنها دربسیاری اوقات توانایی رسیدگی برای دفع حملات مخالفین را ندارند.

سمونوال محمد نعیم آمر امنیت فرماندهی پولیس فاریاب با تایید افزایش چالش های امنیتی دراین ولایت می گوید که نزدیک به چهار هزار تن از مخالفین در چهارده ولسوالی این ولایت تثبیت گردیده است، و آنها تنها با ۲۷۵ پوسته امنیتی برای تامین امنیت اکتفا نموده اند.

امر امنیت فاریاب می گوید که کمبود تجهیزات از چالش های عمده وجدی آنها بشمار میرود.

محمد نعیم می گوید:
"ما تقریبا چهارده ولسوالی داریم ۲۷۵ پوسته شاهراه داریم ما درتمام نقاط فاریاب چهار هزار نفر مخالفین تثبیت شده که دراین موقعیت ها بودو باش دارند، به او خاطر هرشب هر روز حملات دشمن در این ساحات صورت میگیرد،خصوصآ در منطقه غورماچ الی قیصار المار همیشه پوسته های ما در بیست چهار ساعت هشت تا ده ساعت در زدو خورد تیر میکند دشمن وسایط افراد و اشخاص ملکی را آماج قرار میدهند.پولیس تجهیزاتش اندک است تجهیزات درست مانداریم سریک پوسته که ما ۱۵ نفرداریم تقریباً ۲۰۰ نفر حمله می کنند، در تشکیل [سال] ۹۳ به عوض این که تشکیل فاریاب را اضافه بسازند تشکیل پولیس فاریاب را خورد تر ساختند."

با آنکه مسئولان امنیتی در فاریاب از حضور مشاورین پاکستانی برای آموزش گروه های دهشت افگن و ادعای حمله طالبان بر افراد ملکی سخن میزنند، اما قاری یوسف احمدی،سخنگوی گروه طالبان با رد این موضوع می گوید که آنها هیچ گونه مشاورین خارجی را در کنار خود ندارند و در حملات آنها بالای نیرو های پولیس هیچ فرد ملکی کشته نشده است.

قاری یوسف احمدی گفته است "ادعای دولتی ها که هستند کاملا بی اساس هستند، زیرا که طالبان برای حفظ ناموس افراد ملکی ایستاده هستند،واین مبارزه را شروع کردند،۳۶ سال به جنگ تیر کرده اند ضرورت به کسی ندارند که به اینها جنگ را بیاموزاند،افرادملکی در درگیری های ما نه کشته شده و نه زخمی شده زیرا که به کشته شدن و زخمی شدن آنها هیچ نیازی ندارند."

پیش از این عبدالجمیل ولسوال، ولسوالی قیصار ولایت فاریاب گفته بود که دولت دراین ولسوالی نیرو های پولیس محلی را از ۴۰۰ به ۲۰۰ تن کاهش داده است.

ازسوی هم پیش ازاین در اثر حمله گروه طالبان بر زندان ولایت فاریاب چهل زندانی به دلیل مصئون نبوده به کابل انتقال داده شده بود.

با این حال نمایندگان فاریاب درمجلس نمایندگان تاکید دارند که کاهش پروژه های عامه دراین ولایت سبب نا امنی ها شده و فاریاب را به یک منطقه نا آمن تر از کندهار بسازند.

با این حال به باور کارشناسان دولت باید برای کاهش نا امنی ها در ولایت فاریاب زمینه های اشتغال زایی را گسترش دهد. در غیرآن جوانان این ولایت در صورت نبود زمینه های شغلی به صف گروه های مخالفین خواهد پیوست و مردم ملکی دراین ولایت بیشتراز پیش قربانی درگیری های امنیتی خواهند شد.
XS
SM
MD
LG