لینک های دسترسی

Breaking News

حمله به اسدالله خالد، نگرانی از ناتوانی قابلیت ادارات استخبارات افغانستان


کارشناسان افغان درواکنش به قضیه حمله طالبان به رئیس امنیت ملی افغانستان بر این باورند که دستگاه های امنیتی افغانستان در کشف و خنثی سازی حملات ماهرانه طالبان چندان موفق عمل نکرده اند.

حملات تندروان بر مقامات بلند پایه افغانستان خصوصا اداره امنیت ملی که خود تامین کننده امنیت دیگران است، تا حد زیادی برای مردم افغانستان نگران کننده می باشد.

صالح محمد صالح، عضو کمیسیون امنیت داخلی در ولسی جرگه افغانستان حمله بر آقای خالد را ضعف نظام کشور دانسته می گوید که تا اکنون حکومت نتوانسته کارکرد موثری برای تامین امنیت داشته باشد.

آقای صالح می گوید نگرانی های زیادی در میان مردم و حتی در میان قانونگذاران افغان دیده می شود.

آقای صالح می گوید این حمله نه تنها بر اسد الله خالد انجام یافته است، حمله روز پنجشنبه نشان دهنده ضعف حکومت افغانستان می باشد. حکومت افغانستان نتوانسته که در ظرف سال های گذشته یک نظام کارا را روی دست گیرد. حمله بر رئیس امنیت ملی توانایی طالبان را نشان نمی دهد بلکه نظام بیکار این کشور را نمایان می سازد.

جنرال عتیق الله امرخیل، تحلیلگر امور سیاسی می گوید طالبان از قبل در مورد فعالیت های اسد الله خالد علیه آنان آگاه بودند و حمله بر وی نشان دهندۀ ناتوانی دستگاه استخباراتی است که ضربه بزرگی بر پیکر حکومت و نیرو های امنیتی افغانستان می باشد.

آقای امر خیل علاوه نموده گفت شکی نسیت که در این حادثه ضعف ما است زیرا در این چنین وظایف سهل انگاری پس ماندگی حکومت را نشان می دهد. اگر پلان ها طالبان به صورت دقیق مدنظر گرفته شود، دیده می شود که در عقب این حادثات قدرت های بسیار ماهری کار می کنند.

عتیق الله امر خیل می گوید چینن حملاتی می تواند به حکومت افغانستان نشان بدهد که هر کسی مثل اسد الله خالد که برخلاف طالبان کار کنند، به هر قیمتی مورد حمله قرار می گیرد و همچنان تا باشد اذهان مردم نیز تحت تاثیرقرار بگیرد.

طی چند سال گذشته حکومت افغانستان همواره از روند مذاکره صلح با طالبان صحبت کرده است اما حملات انتحاری بر مقامات ارشد افغانستان همچنان ادامه داشته است.

آقای امرخیل بر این باور است که انعطاف پذیری از هر دو طرف باید صورت گیرد تا روند صلح کامیاب باشد.

حملات انتحاری بر مقامات ارشد یقینا تاثیری خود را بر روند صلح می گذارد. طالبان برادر خطاب می شوند اما آنان ضربات مدحش و قوی را بر حکومت و مقامات وارد می کنند پس چه ضرورتی به صلح است. صلح در صورتی به میان می آید که هر دو طرف از خود انعطاف پذیری را نشان دهند.

اما آقای صالح می گوید که طالبان در ظرف سال های گذشته هیچ گاهی در جهت یک صلح واقعی در افغانستان عمل نکرده اند درحالی که حکومت افغانستان همیشه از روند صلح حرف زده است.

آقای خالد گویا با ادارات حکومت ایالات متحده امریکا روابط خوبی دارد. او روز پنجشنبه توسط یک فرد انتحاری طالبان مورد حمله قرار گرفت که از ناحیه شکم و سر زخمی شد.

آقای خالد که پیش از این به حیث والی کندهار و وزیر اقوام و قبایل ایفای وظیفه داشته است در ماۀ سپتمبر سال روان میلادی به این سمت گماشته شده و گفته می شود که از مخالفان سر سخت شبکۀ استخباراتی پاکستان بوده است.
XS
SM
MD
LG