لینک های دسترسی

Breaking News

فضای مجازی، صحنۀ دیگر پیکار در افغانستان


شبکه های اجتماعی در افغانستان رشد سریع دارد.
شبکه های اجتماعی در افغانستان رشد سریع دارد.

با آنکه دسترسی مردم افغانستان به انترنت محدود و میزان بی سوادی در آن کشور بلند است، استفاده از رسانه های اجتماعی به ویژه فیسبوک و تویتر در بین جوانان افغان و اکثر افراد سرشناس و مقامهای حکومتی رو به افزایش است.

شبکه های اجتماعی انترنتی در اکثر کشورها مرز تمام محدودیت ها و سانسورها را شکستانده است و اکنون هر جریان واقعی به سرعت در فضای مجازی بازتاب می یابد. چنانچه در افغانستان نیز دیده شده است که رویدادهای مختلف حتا گاهی از دورافتاده ترین روستاهای آن کشور در شبکه های اجتماعی انترنتی به سرعت نشر شده است.

در چند سال اخیر ادارات و کارمندان دولتی افغانستان نیز، عمدتاً به هدف پیام رسانی به موقع و دقیق، به جمع کاربران فیسبوک، تویتر و دیگر صفحات اجتماعی انترنتی پیوسته اند.

جنرال ایوب سالنگی، معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان که یکی از کاربران فعال تویتر است، هدف خود را از کاربرد این شبکه، ارایۀ خبرهای دقیق، بازتاب واقعیتها و افشای چهره های جنایتکاران عنوان می کند.

آقای سالنگی گفت که پیام رسانی مسوولانه به ویژه در ارتباط به حوادث امنیتی، از طریق رسانه های اجتماعی، در حفظ آرامش روحی مردم و همچنان دیپلوماتان خارجی مقیم در افغانستان نقش مثبت و تاثیرگذار دارد.

ناظران صفحات اجتماعی افغان و خبرنگاران نیز تایید می کنند که با افزایش کاربران صفحات اجتماعی در انترنت، مسوولین حکومت نیز تلاش می کنند که در این راستا برجسته تر فعال باشند.

اکمل داوی، خبرنگار افغان، می گوید که یکی از منابع دقیق و معتبر برای گزارشگران، صفحات رسمی حکومت افغانستان مانند صفحات ارگ و ریاست اجرائیه و یا وزارت های داخله، دفاع و خارجه می باشد.

در همین حال، مخالفان مسلح حکومت افغانستان نیز از این صفحات اجتماعی برای تبلیغات به نفع خود، جلب و جذب جنگجویان و یا ضعیف نشان دادن حکومت افغانستان، بهره برداری می کنند.

ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان می گوید که حضور مقامات افغان در صفحات اجتماعی انترنتی، خاری به چشم مخالفین است، آقای سالنگی تاکید کرد که باید از حضور دهشت افگنان و مجرمین در این صفحات جلوگیری صورت گیرد.

اما به گفتۀ آقای داوی، تلاشهای حکومت افغانستان برای رد پروپاگند مخالفان مسلح، با استفاده از صفحات اجتماعی انترنتی بسنده نبوده است. او می گوید که حکومت افغانستان می تواند با اختصاص دادن منابع بیشتر، جلو پروپاگندای مخالفان را بگیرد.

صفحات گروه های دهشت افگن مثل داعش، شبکه حقانی و یا طالبان، مشترکین زیادی در تویتر و فیسبوک دارند. پیام های آنان، به صورت فوری پخش می شود که این امر چالش بزرگی را ایجاد کرده است.

نعیم عطارد، دیپلومات پیشین افغان در ایالات متحده و یکی از فعالان شبکه های اجتماعی انترنتی می گوید که خبرها و اعلامیه های حکومت افغانستان در رسانه های اجتماعی انترنتی دیرتر نشر می شود که به گفتۀ وی باید حکومت به این مشکل رسیدگی کند و مردم را به اسرع وقت در جریان رویدادها قرار دهد.

آقای عطارد می گوید که اگر به صفحات رسمی حکومت نظر انداخته شود اکثریت نظریات منفی بوده و برخی کاربران به گفتۀ وی به حکومت "فحش و ناسزا" می دهند. او می افزاید که حکومت می باید که فاصلۀ خود را با مردم کم سازد.

از سوی دیگر مقامهای امریکایی همواره گفته اند که شبکه های دهشت افگن به ویژه داعش با نشر پیامهای شان در شبکه های اجتماعی انترنتی جوانان را منحرف ساخته و از میان آنان سربازگیری می کند.

آقای عطارد اضافه میکند که حکومت افغانستان باید صفحات مخالفین مسلح را هم شدیداً تحت نظر داشته و به مجرد نشر خبری از جانب این گروه ها، در رد آن و یا ارایۀ حقایق اقدام کند.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG