لینک های دسترسی

Breaking News

سهیم کردن مهاجرین افغان در جنگ داخلی سوریه


روز نامۀ وال ستریت ژورنال گزارش داده است که حکومت ایران مهاجرین افغان مقیم آن کشور را به سوریه می فرستد تا در برابر مخالفین حکومت بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه بجگند.

درهمین حال، شماری از تحلیلگران افغان به این باور اند که نه تنها حکومت ایران، بلکه گروه های افراطی در پاکستان نیز شماری از افغان های مهاجر را به جنگ سوریه می فرستند.

وال ستریت ژورنال به نقل از مقامات افغان و غربی نوشته است که استخدام و فرستادن مهاجرین افغان به سوریه، بخشی از استراتیژی ایران به خاطر اعزام عساکر پیاده نظام در سوریه است.

این نشریه افزوده است که ایران در مقابل، به مهاجرین افغان ماهانه ۵۰۰ دالر امریکایی و جواز اقامت در ایران را ارایه می کند.

این روزنامه همچنین به نقل از مقامات غربی مقیم ایران نوشته است که ایران این اقدام را برای جلوگیری از تلفات ایرانی ها در جنگ سوریه روی دست گرفته است، اما بعضی آگاهان افغان می گویند که مهاجرین افغان داوطلبانه وارد این اقدام می شوند.

وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان در مصاحبه به صدای امریکا گفت که ایران جنگ در سوریه را جنگ در برابر شیعه مذهبان تلقی می کند و روی همین دلیل تلاش می کند تا حکومت بشار الاسد را حمایت کند.

وحید مژده می گوید "در رسانه های ایران در طول زمانیکه این آغاز شده، تلاش شده تا جنگ شکل مذهبی به خود بگیرد به این معنی که سنی های که بر ضد بشار الاسد می جنگند، در رسانه های ایران آنان به کسانی عنوان میشوند که بر ضد شیعه استند و بر ضد شیعه موقف دارند."

آقای مژده می افزاید "بنا بر این، در ایران شیعه ها و افغان های استند {یعنی} افغان های شیعه آنها خود شان به صورت دواطلبانه حاضر می شوند که به جنگ بروند. البته امتیازاتی هم در سوریه برای شان داده می شود."

آقای مژده همچنین می گوید ایران در جریان جنگ آن کشور در برابر عراق افغان هایی را که اکثر شان شیعه مذهب بودند، به میدان جنگ در برابر رژیم صدام حسین، رئیس جمهور پیشین عراق، می فرستاد.

اجساد برگشته جنگجویان افغان

احمد سعیدی، تحلیگر مسایل سیاسی افغانستان در ارتباط با نقش ایران در اعزام مهاجرین افغان درجنگ سوریه با آقای مژده هم نظر است. احمد سعیدی می گوید که تا حال جسد ۱۳ تن از افغان هایی که در جنگ سوریه کشته شده اند، به ولایت هرات منتقل شده است.

آقای سعیدی می افزاید که حکومت پاکستان نیز به صورت غیر مستقیم در اعزام مهاجرین افغان در جنگ سوریه دخیل است.

احمد سعیدی می گوید "پاکستان هم غیر مستقیم علیه حکومت بشار الاسد گروه های می فرستند، چنانچه فرستاده است. حتی یک تعداد از لشکر طیبه، سپاه صحابه، سر فروشان اسلام و جهش محمد در این حصه همکاری کرده اند."

وال استریت ژونال نوشته است که دفتر آیت الله محقق کابلی، یکی از علمای شیعه مذهب افغان مقیم شهر قم ایران نیز اعزام افغان های مهاجر را به سوریه تایید کرده است.

هدف این کار، به نوشته وال استریت ژورنال، کاهش تلفات سپاه پاسداران انقلاب ایران و ملیشه های حزب الله لبنان است، گروهی که به صورت مستقیم از حکومت بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت می کند.

مقامات وزارت خارجه افغانستان و دیپلومات های ایرانی مقیم کابل به تلاش های مکرر صدای امریکا برای کسب نظرشان درباره این گزارش پاسخ نداند.

در جنگ داخلی سه ساله سوریه،۱۴۰ هزار نفر کشته شده است بیش از هفت هزار کودک نیز شامل کشته شده گان می باشد. علاوه بر آن، حدود دو و نیم میلیون سوری مجبور به ترک کشور شان شده اند که اکثریت آنان به اردن، عراق، لبنان، ترکیه و مصر مهاجر شده اند.

حکومت ایران، متحد عمده بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، به شمار می رود - رئیس جمهوری که ملیشه های سنی مذهب از سه سال به این سو تلاش کرده اند تا وی را از قدرت بر طرف کنند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG