لینک های دسترسی

Breaking News

اقامه دعوای یک افغان علیه یک اداره وزارت دفاع بریتانیه


یک مرد افغان که پنج عضو خانواده اش را در حملات راکتی ایالات متحده از دست داده است علیه اداره جنایات جدی و ترتیب شده و وزارت دفاع بریتانیه اقامه دعوا نموده و تقاضا نموده است تا جزئیات کامل نقش بریتانیه را در ترتیب دهی، بررسی و عملی نمودن این فهرست، که بنام (کیل لست) یاد می شود، دریافت دارد.

حبیب الرحمان، کارمند بانک در ولایت پکتیا که اصلاً از تخار میباشد این اقامه دعوا را نموده است. او خسر و برادران خود را در یک حمله هوایی امریکا در ولایت تخار از دست داد. حبیب الرحمن میگوید دو سال قبل برای کمپاین عبدالواحد خراسانی پسر خاله اش که خود را برای انتخابات پارلمانی افغانستان قبل کاندید نموده بود به تخار رفته بود، و بعد از کمپاین در ولسوالی خواجه بها الدین به طرف رستاق میرفتند که حادثه رخ داد.
حبیب الرحمن به رادیو آشنا گفت:شش موتر بودند و به جانب رستاق می رفتتند، قبل از حرکت با قوماندانی امنیه و ولسوال تماس گرفته و به آنان اطلاع داده بودند که طرف رستاق می روند. مامورین به آنان اطمینان دادند که امنیت است و می توانند حرکت کنند. در دره کیوان در نزدیکی رستاق طیاره های جت امریکایی این کاروان را بمباردمان کرد که در این حادثه دو برادر، پسر عمه حبیب الرحمن که خسر وی هم میشد، کاکا، و دیگر تقریباً ده نفر از فامیل آنان شهید و بر علاوه کاندید دو نفر دیگر زخمی شدند.

حبیب الرحمن میگوید در بین آنان هیچ طالب و یا شورشی وجود نداشت که هدف قرار گیرد اما بر اساس بررسی های شبکه تحلیل گران این حمله بر اساس اطلاعات ناقص استخباراتی و مغالطه شماره های تلیفون موبایل ضابط امان اله، خسر حبیب الرحمن با ملا امین، یکی از قوماندان های محلی طالبان و اشتباه در هویت این دو صورت گرفته است. اما حبیب الرحمن میگوید هیچ منبعی در اینمورد از او و خانواده اش معذرت نخواسته و اطلاعاتی را در اختیار قرار نداده است.

عبدالواحد خراسانی، که خود را برای پارلمان کاندید نموده بود در این حادثه مجروح گردید. خراسانی میگوید به خاطر جراحاتی که برداشته است نتوانست کامپاین خود را ادامه دهد.

او میگوید که شدیداً ضربه خورده بود. زیرا بر علاوه از دست دادن ده تن از اعضای خانواده اش، موتر های کمپاین و تمام وسایل پون کمره و کامپیوتر های او از بین رفت. خراسانی میگوید فقط چند روز به رای دهی انتخابات پارلمانی مانده بود که وی از شفاخانه رخصت شد.

عبدالواحد خراسانی میگوید وی در پای اقامه دعوا علیه بریتانیه امضا نکرده است زیرا هنوز هم این قضیه برایش مجهول است و تصور نمی کند منفعتی از این اقامه دعوا برایش عاید شود.

خراسانی میگوید حدس و گمان های است که از منطقه به امریکایی ها راپور داده شده بود، اما وی انتقاد عمده ای که دارد آنست که چرا امریکایی ها بدون موثق بودن خبر و یا تحقیق در مورد، بالای کاروان کمپاین انتخاباتی وی حمله نمودند. در حالیکه آقای خراسانی میگوید در ساحه که وی کمپاین میکرد نه طالبی وجود داشت و نه کدام خشونتی صورت گفته بود.

کیت کلارک، عضو شبکه تحلیل گران افغانستان مستقر در کابل که گزارش در مورد این حادثه را نوشته است میگوید امیدواری های وجود دارد که از طرق عدلی در لندن حبیب الرحمن و خانواده اش جواب قانع کننده ای در مورد کشته شدن عزیران شان، و قانونی بودن (کیل لست) و نقش بریتانیه در آن، دریافت دارند.

بر اساس یک گزارش مجلس سنای ایالات متحده، نیرو های مسلح بریتانیه و اداره جنایات جدی و ترتیب شده در ترتیب دهی این فهرست نقش دارند. بر اساس اسناد منتشر شده از جانب ویکی لیکس، نیرو های بریتانوی در عملی شدن و کشتار افراد شامل فهرست هم نقش دارند.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG