لینک های دسترسی

Breaking News

ملا برادر هنوز کاملاً آزاد نیست


آرشیف: ملا عبدالغنی برادر
آرشیف: ملا عبدالغنی برادر
یک فرماندۀ پیشین گروه طالبان افغان که به گفتۀ پاکستان هفتۀ گذشته از زندان رها شد، تحت نظارت شدید در منزلش قرار داشته، تحرکات وی زیر نظر بوده و به ارتباطات تلیفونی اش گوش داده می شود. انتظاماتی که ظاهر نقش او را به حیث میانجی صلح تضعیف بخشد.

آژانس خبری رویترز گزارش می دهد که ملا عبدالغنی برادر که در سال ۲۰۱۰ از شهر کراچی پاکستان بازداشت شد، از دیدگاه افغانستان، پاکستان و ایالات متحده به حیث کسی شناخته شده که می تواند همقطاران پیشین خود را تشویق کند تا سلاح خود را به زمین گذاشته و بعد از خروج نیرو های خارجی از افغانستان در سال آینده، به مذاکرات صلح بپردازند.

ملا برادر زمانی از دوستان نزدیک ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان به شمار می رفت که تخلص "برادر" را نیز به وی اعطا کرده بود. ملا برادر متعلق به قبیله یی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان می باشد.

منابع پاکستانی به رویترز گفته اند که باوجود اعلام رهایی ملا برادر توسط وزارت خارجۀ آن کشور به روز شنبۀ گذشته، تا هنوز هم در یک منزل امن در شهر کراچی نگهداری می شود.

افغانستان که بالای پاکستان در تلاش برای نفوذ در امور داخلی خود مظنون است، خواهان تسلیم گیری ملابرادر از آن کشور می باشد.

اما طوری به نظر می رسد که اردوی نیرومند پاکستان برای کنترول تلاش در ختم جنگ بیش از ده سالۀ افغانستان، مصمم به نظر می رسد.

حتی در زمانیکه ملا برادر در سال ۲۰۱۰ بازداشت شد، مقامات افغان ابراز شک کردند که پاکستان برادر را به خاطری دستگیر کرد که تلاش داشت یک معاملۀ صلح بدون دخالت اسلام آباد را راه اندازی کند.

یک دپلومات ارشد غرب در اسلام آباد می گوید که در قدم نخست ملا برادر را بازداشت کردند تا او را از صحبت با سایرین دور نگهدارند. اکنون "برادر را رها می کنند و احتمالاً می تواند با دیگران صحبت کند."

به باور این دپلومات غربی اقدام پاکستانی ها یک برگشت در عملکرد آنان را نشان می دهد اما در هر دو صورت، این پاکستان خواهد بود که تصمیم بگیرد با کی صحبت کند و از کی ها دوری گزیند.

یک منبع استخباراتی پاکستانی که با تحرکات ملا برادر آگاهی دارد به رویترز گفت که او به درخواست بزرگان و کارفرمایانش – با چندین عضو طالبان تقرب جسته است.

این منبع استخباراتی گفت "محافظین خصوصی امنیتی به برادر رهنمایی کرده اند تا به طالبان زنگ زده و آنان را به ختم خونریزی و شامل شدن به روند مذاکرات صلح تشویق کند."

مقامات گفته اند که کمپیوتر و تلیفون ستالایت ملا برادر که حین بازداشت وی ضبط شده بود دوباره به او برگشتانده شده و یک گروه ده نفری امنیتی او را تحت نظارت دارند.

کنترول پاکستان

برادر خود در این باره ابراز نظری نکرده و روشن نیست که تا چه حد به پیشبرد ماموریت صلح متعهد است. در گذشته نیز معاملات با طالبان شکنن بوده است.

بسیاری به این باور اند که شورشیان نیز ظاهراً به شخصی که به مقامات پاکستان نزدیک تلقی می شود، مظنون اند.

محمد انور اسحق زی یک عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان می گوید " خوب خواهد بود اگر ملا برادر را در افغانستان با خود داشته باشیم."

به باور آقای اسحق زی اگر چنین امری ممکن نباشد پس برادر باید به یک کشور سومی – دور از کنترول و نفوذ پاکستان – تسلیم داده شود.

این در حالی است که یک کارمند دیگر استخباراتی پاکستان به رویترز گفت که ملا برادر، تا کنون از طریق تلیفون با چندین عضو طالبان در افغانستان، ترکیه و ایالات متحده صحبت کرده و در بارۀ نقش خود در روند صلح بحث کرده است.

مقامات پاکستانی در بارۀ ماهیت فعالیت های برادر چیزی نمی گویند.

ذبیح الله مجاهد یک سخنگوی طالبان افغان در تماسی به رویترز از برقراری ارتباط با ملا برادر اظهار بی اطلاعی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان می گوید "ما تاییدی را که گواه صحبت ملابرادر با کسی باشد دریافت نکرده ایم. اکنون زمان بازداشت وی ختم شده و امیدواریم بتواند یک نقشی را در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان بازی کند."

هرچند برخی از رهایی و موثریت ملا برادر در ایجاد و آغاز روند صلح با طالبان مشکوک اند و او را یک مهرۀ سوخته می پندارند اما بعضی هنوز هم به این باور اند که امیدواری موجود است.

حقیقتی که ملابرادر یک پشتون است و به قوم و قبیلۀ حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ارتباط دارد، نکتۀ مثبت دیگری تلقی می شود.


گزارش: آژانس خبری رویترز
مترجم: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG