لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نا آرامی ها در ولایات شمال افغانستان


نیرو های پولیس محلی در شمال افغانستان
نیرو های پولیس محلی در شمال افغانستان

باشندگان ولایت کندز می گویند که ولسوالی های چهاردره، دشت ارچی و امام صاحب مناطق اصلی فعالیت طالبان بوده و کنترول نیروهای حکومتی بر آن ولسوالی ها محدود می باشد.

روزنامه نیویارک تایمز از قول مقامات محلی که نخواستند نام شان افشا شود و باشندگان کندز گزارش می دهد که طالبان در بسیاری از مناطق آن ولایت حتی "نظام موازی با حکومت" ایجاد کرده اند.

اما غلام سخی بغلانی، سرپرست ولایت کندز کنترول گروه طالبان بر ولسوالی های آن ولایت را رد کرده می گوید که حضور شورشیان طالب در برخی از مناطق کندز به چشم می خورد.

آقای بغلانی می افزاید که مراکز همۀ ولسوالی ها تحت کنترول دولت بوده، فعال می باشند و در خدمت مردم قرار دارند.

اما به گفتۀ سرپرست ولایت کندز "امسال حضور طالبان در چند قریه دیده شده و آنان در آن مناطق جنگ های را نیز به راه انداخته اند."

آقای بغلانی افزود که همین اکنون عملیات تصفیه یی در ولسوالی امام صاحب به هدف بیرون راندن شورشیان طالب از آن ولسوالی جریان دارد.

عبدالمتین مردمی، مدیر مسئول روزنامه سخن جوانان در کندز اما می گوید که کنترول دولت صرف به مراکز ولسوالی های کندز محدود شده است.

آقای مردمی می گوید"ولسوالی های کندز کاملاً نا امن است." به گفتۀ مدیر مسؤول روزنامۀ سخن جوانان صرف "مرکز چند ولسوالی منجمله ساختمان قومندانی امنیه و مقر ولسوالی ممکن امن باشد اما اطراف ولسوالی ها همه تحت تصرف مخالفین دولت قرار دارد."

اما حضور و فعالیت طالبان در کندز به گفتۀ آقای مردمی یگانه دلیل نا امنی در آن ولایت نبوده و افزایش درگیری های مسلحانه بین قوماندان های محلی و افراد مسلح غیر مسئول نیز امنیت و حاکمیت دولت را در کندز با چالش روبرو ساخته است.

حضور طالبان در فاریاب

پای گروه طالبان در سال های اخیر به ولایت فاریاب هم رسیده و در سال روان فعالیت آن گروه در بسیاری از ولسوالی های آن ولایت افزایش یافته است.

محمد هاشم فاریابی، نمایندۀ فاریاب در ولسی جرگه افغانستان می گوید که در سال روان شاهد بدتر شدن وضعیت امنیتی در آن ولایت بوده اند.

آقای فاریابی می افزاید که مشکلات امنیتی "بیشتر در ولسوالی های قیصار، المار، خواجه سبز پوش، غورماچ و شاهراه اندخوی - دولت آباد وجود داشته است."

این عضو پارلمان افغانستان می گوید که راه اندازی "عملیات تصفیه یی توسط نیروهای افغان تا حدی توانسته از تهدید های امنیتی در آن مناطق بکاهد" اما به گفته وی "اطراف ولسوالی های مذکور هنوز هم در نا امنی بسر می برد."

این در حالیست که گروه های محلی مخالف طالبان در ولسوالی های المار و قیصار فاریاب می گویند که از سه سال بدینسو بدون کمک حکومت مرکزی با شورشیان طالب جنگیده و جلو پیشروی آنان را در شماری از مناطق آن ولسوالی ها گرفته اند.

سمونوال سکندر، قوماندان امنیه ولسوالی قیصار مقاومت نیروهای محلی در مقابل حملات طالبان را مهم می خواند.

آقای سکندر می گوید"قیصار و المار مکمل تحت تهدید بود. اگر این ولسوالی ها به دست طالبان می افتید، امکان زیاد داشت که راه میمنه وغورماچ هم قطع شود چون یک ساحه کوهستانی و استراتیژیک است."

قوماندان امنیۀ قیصار می گوید اگر دشمن در آن جا جابجا گردد "شکست دادن آن مشکل است. فایده مبارزه قیام کنندگان همین است که حالا ۷۰ قریه مکمل آزاد بوده و سربازان می توانند به آنجا رفت و آمد کنند."

با این هم، مقامات محلی در فاریاب می گویند که گروه های مسلح محلی باید شامل تشکیلات نظامی دولت شود چون موجودیت سلاح غیر قانونی امنیت آن ولایت را تهدید خواهد کرد.

آگاهان امور به این باور اند که عدم توجه حکومت به نا امنی ها در ولایات شمال افغانستان وضعیت اقتصادی در آن مناطق را نیز متاثر ساخته و در صورت گسترش تهدید های امنیتی در شمال، ممکن راه های مهم مواصلاتی افغانستان با خطر مواجه گردد.

XS
SM
MD
LG