لینک های دسترسی

Breaking News

نیکلسن: طالبان هنوز از شوک مرگ منصور بیرون نیامده اند


فرمانده ناتو در افغانستان می‌گوید که به طالبان اجازه داده نخواهد شد که بار دیگر کندز را تصرف کنند
فرمانده ناتو در افغانستان می‌گوید که به طالبان اجازه داده نخواهد شد که بار دیگر کندز را تصرف کنند

فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‌گوید که کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان در پاکستان، رهبران آن گروه را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

جان نیکلسن که روز سه شنبه با مشاور امنیت ملی و وزیران دفاع و داخلۀ افغانستان به ولایت کندز رفته بود، در دیدار با مقام‌های ولایتی و بزرگان آن ولایت گفت که رهبری طالبان تا هنوز هم از شوک مرگ ملا منصور بیرون نیامده‌اند.

در مقابل، فعالان و اکثر اعضای شورای ولایتی کندز به خاطر فعالیت طالبان در آن ولایت، ناهماهنگی میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، نبود حمایت هوایی ناتو در عملیات‌ها و کارکرد نابسندۀ قوای افغان و خارجی برای سرکوب طالبان، به شدت انتقاد کرده و خواستار اقدامات جدی در این زمینه شدند.

عبدالغفور هوتک مسوول جوانان ولایت کندز به هیئت اعزامی دولت هشدار داد "اگر دولت تا یکی دو ماه دیگر امنیت را در کندز تامین نکند، مردم مصمم اند که هم بر ضد دولت و هم بر ضد طالبان قیام کنند".

آقای نیکلسن قهر و غصۀ کندزیان را بجا خوانده و از بیان آزادانۀ این انتقادات ابراز خرسندی کرد. او افزود که هیچگاهی اجازه داده نخواهد شد که کندز بار دیگر به چنگ طالبان بیافتد.

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از شکست جدی تندروان داعش در افغانستان خبر داده گفت که عملیات شفق برای هدف قراردادن عمال این گروه از ننگرهار شروع شده و قرار است مرحلۀ بعدی این عملیات بر ولایت‌های شمالی به ویژه کندز و بدخشان تمرکز داشته باشد.

داعش در شمال

هرچند گفته می‌شود که تمرکز عمدۀ جنگجویان داعش در ولایت‌های مرزی ننگرهار است، در این اواخر گزارش‌هایی از حضور وفاداران این گروه در بخش‌هایی از بدخشان نیز نشر شده است.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که برای پوره کردن وعده هایی که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به مردم کندز داده بود، به آن ولایت آمده است. او گفت که اگر جمع حاضر به شمول شخص خودش در تطبیق تعهدات شان به مردم کندز ناکام بمانند، شرعاً حق کار کردن در حکومت را ندارند.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که هم اکنون از جمع ولایت‌های ۳۴ گانۀ افغانستان، در ۳۳ ولایت جنگ جریان دارد و به گفتۀ وی کندز در جمع شش ولایتی شامل است که در آن جنگ با شدت تمام ادامه دارد. آقای اتمر گفت که جنگ توسط ادارۀ استخبارات پاکستان به کمک دهشت افگنان بین المللی بر مردم افغانستان تحمیل می شود.

در همین حال اسدالله عمرخیل والی کندز می‌گوید که طالبان به سوی روس‌ها دست دراز کرده و در تلاش برقراری رابطه با روسیه استند. به گفتۀ آقای عمرخیل، روس‌ها نیز مایل به کمک با طالبان استند.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، شورشیان آن گروه پاییز گذشته برای چند روز مختصر ادارۀ بخش اعظم مرکز ولایت کندز را در دست گرفتند.

XS
SM
MD
LG