لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوهای صلح با طالبان باردیگر در قطر برگزار می شود


قرار است نشست دیگری هفتۀ آینده در دوبی برای ترتیبات نشست قطر برگزار شود
قرار است نشست دیگری هفتۀ آینده در دوبی برای ترتیبات نشست قطر برگزار شود

قرار است در اخیر ماه رمضان-احتمالاً ۱۷ جولای - نمایندگان طالب و شخصیت های آزاد سیاسی افغانستان برای بار دوم در قطر با هم روی مسایل مختلف گفتگوهای غیر رسمی داشته باشند.

شبکۀ تحلیگران افغانستان یا AAN گزارش داده است که سازمان غیر دولتی "پگواش" سعی دارد برای این نشست زمینه سازی کند. سازمانی که چند هفته پیش نیز چنین نشستی را در شهر الخور قطر تسهیل کرده بود.

در گزارش آمده است که پروفیسور روموسیانو رئیس سازمان پگواش از روز شنبه به این سو در شهر کابل است و در مورد زمینه سازی کنفرانس دوم در قطر کار می کند. برای آمادگی و برنامه ریزی این نشست، قرار است به تاریخ ششم ماه جون نشست مقدماتی در دوبی میان نمایندگان طالب و نمایندگان کابل صورت بگیرد.

سید اسحاق گیلانی که در نشست قبلی قطر نیز اشتراک کرده بود در مصاحبه با تلویزیون آشنا صدای امریکا تایید کرد که "طالبان و شخصیت های مستقل سیاسی" نخست در دوبی و سپس در قطر با هم روی مسایل گفتگو خواهند کرد. اما او تاکید کرد که پگواش در نشست دوم قطر تنها نقش اشتراک کننده را خواهد داشت، نه برگزار کننده و دعوت کنندۀ نشست.

تلاشها برای حل منازعه افغانستان از راه صلح آمیز در حالی جریان دارد که طالبان و گروه های شورشی دیگر در ماه های اخیر حملات خود را شدت بخشیده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در ولایت هرات گفت که حمله های اخیر طالبان برای ضعیف ساختن موقف دولت افغانستان در روند گفتگوهای صلح است. او تاکید کرد که افغانستان جنگ را به جنگ پاسخ خواهد داد و هرگز با موقف ضعیف وارد مذاکرات صلح نخواهد شد.

کی با کی دیدار می کند؟

کنفراس پگواش پیش از این به تاریخ دوم و سوم ماه می سال جاری یک نشست غیر رسمی را میان نمایندگان طالبان، حزب اسلامی، نمایندگان جامعه مدنی، شخصیت های سیاسی و نمایندگان ملل متحد برگزار کرده بود.

تمام شرکت کنندگان در این نشست از موقف شخصی خود صحبت کردند. هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان بعد از ختم این نشست اعلام کردند که هیچ گونه گفتگوی صلح میان شان صورت نگرفته است.

شبکه تحلیلگران افغانستان در گزارش خود به نقل از بعضی اشتراک کننده کنفرانس اول قطر نوشته است که بعد از ختم نشست نخست قطر، شماری از اشتراک کنندگان آن در شهر الخور باقی ماندند و امکان دارد که بعد از کنفرانس هم به صورت غیر رسمی با هم دیدار های داشته اند تا زمینه را برای نشست های بعدی فراهم کنند.

در گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان آمده است که نشست قطر و ادامۀ این روند می تواند زمینه را برای گفتگو های آینده فراهم کند و حتا در صورت موفقیت این روند امکان تماس های مستقیم میان طالبان و حکومت کابل نیز وجود دارد.

اما احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان نتایج این گونه نشست ها را مطلوب نمی داند چون به نظر او حکومت افغانستان در اجندای این گفتگو ها قرار ندارد. او به رادیو آشنا گفت که این نشست با حکومت افغانستان نیست و تنها با نمایندگان احزاب و افراد متنفذ روی چالش های پیشرو صورت خواهد گرفت.

این بار اول نیست که نشست قطر توسط سازمان غیر انتفاعی کنفرانس پگواش در مورد افغانستان و با اشتراک نمایندگان گروه های دخیل در حال جنگ برگزار می گردد. این سازمان که در سال ۱۹۹۵ برای فعالیت های صلح دوستانه خود جایزه معتبر صلح نوبل را نیز دریافت کرده است، در ۲۰۱۲ در جاپان و فرانسه و در سال ۲۰۱۰ در مالدیف نیز چنین نشست هایی را برگزار کرده بود.

تفاوت نشست اخیر قطر با نشست های قبلی در این بود که در اخیر آن از جانب سازمان برگزار کننده یک اعلامیه صادر شد که در آن روی موضوعات زیادی توافق صورت گرفته بود.

نشست قطر که در شهر الخور صورت گرفت، بعد از چند سال اولین بار بود که نمایندگان طالبان و حزب اسلامی با افغانهایی که از جانب حکومت کابل حمایت می شوند دیدار کردند. هر چند گفته می شود که حکومت افغانستان با نمایندگان طالبان دیدارهای داشته است، ولی این دیدار ها در هیچ مورد نه از جانب کابل و نه هم از جانب طالبان تایید شده اند.

  • 16x9 Image

    صدف غیاثی

    صدف غیاثی در سال ۲۰۰۸ میلادی از فاکولتۀ ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه بلخ به درجۀ لسانس فارغ شد. صدف از اوایل سال ۲۰۱۲ تا اواخر ۲۰۱۴ در دانشگاه بلخ به صفت آموزگار در رشتۀ ژورنالیزم تدریس کرد و نیز در هفت سال گذشته با رسانه های متعدد داخلی و خارجی به حیث گوینده، گزارشگر و خبرنگار ایفای وظیفه کرده است.

XS
SM
MD
LG