لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان یا پاکستان – رهبران رها شدۀ طالب در کجا استند؟


حکومت پاکستان هفتۀ گذشته اعلام کرد که در تلاش برای تسهیل بیشتر روند صلح افغانستان ملا نورالدین ترابی، وزیر عدلیۀ رژیم طالبان را با هفت نفر دیگر از اعضای ارشد و ردۀ متوسط آن گروه رها کرد. اما آنچه تا کنون در هالۀ از ابهام و سردرگمی قرار دارد، محل دقیق بود و باش افراد رها شده می باشد.

مولوی شفعیع الله شفیع نورستانی، رئیس کمیتۀ دعوت و تماس شورای عالی صلح می گوید که افراد رها شدۀ طالبان به خانواده های شان پیوسته اند.

آقای نورستانی می گوید که اعضای خانوادۀ نورالدین ترابی، وزیر عدلیه رژیم طالبان و عبدالباری، والی هلمند در زمان طالبان به محض پیوستن آنها به خانواده های شان با شورای عالی صلح تماس گرفته و به خاطر رهایی آنها سپاسگذاری کردند.

او افزود که شورای عالی صلح در تلاش برقراری تماس مستقیم با رهبران رها شدۀ طالب می باشد.

اما یکی از بستگان ملا ترابی که نخواست نامش فاش شود به رادیو آشنا گفت که خانوادۀ ترابی در شهر کویتۀ پاکستان بسر می برد و شخص ترابی تا کنون به خانواده اش نپیوسته است.

در همین حال، عطا محمد احمدی، رئیس شورای صلح قندهار می گوید که تا کنون نه به گونۀ رسمی و نه به گونۀ غیر رسمی از محل بود و باش افراد رها شدۀ طالبان آگاهی ندارد.

واکنش احزاب سیاسی

حزب حق و عدالت افغانستان با نشر اعلامیه یی در مورد رهایی زندانیان طالب از زندان های پاکستان و بود و باش آنها در جای نا معلوم ابراز نگرانی کرده و چنین اقدام را به سود صلح نه بلکه خطر جدی در راه استقرار صلح پایدار در افغانستان خوانده است.

اعلامیۀ این حزب می افزاید که حکومات افغانستان و پاکستان پیامد کار و فعالیت این افراد را در حال حاضر پیش بینی کرده نمی توانند.

همچنان سردار محمد رحیمی، سخنگوی جبهه ملی افغانستان رهایی زندانیان طالب را چه از قید پاکستان و از چه از زندان های افغانستان یک اقدام پیش از وقت و عاری از مفاد برای روند صلح می خواند.

رحیمی می گوید که حکومت افغانستان موفق نشده است تا تضمین های لازم را بگیرد برای اینکه آزادی این رهبران طالبان بتواند به روند صلح کمک بکند. او می افزاید که در عوض این حرکت باعث شده است که نهادهای جامعه مدنی، جناح ها و گروه های سیاسی باز هم به گفتگوهای صلح بی اعتماد باشند.

سخنگوی جبهۀ ملی افزود که در پیش گرفتن روند صلح با یک مشی واضح و روشن که از حمایت قوی جهانی به ویژه سازمان ملل متحد برخورد باشد، می تواند که به خیر صلح و ثبات در افغانستان تمام شود.

اگرچه خبر رهایی ملا ترابی و سایر مقام های طالبان از قید پاکستان به نحوی اهمیت نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان برجسته ساخت اما تا کنون مشخص نیست که این حرکت چه سودی را نصیب شورای عالی صلح و حکومت افغانستان ساخته است که از دیر زمان در تلاش رهایی این افراد بودند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG