لینک های دسترسی

Breaking News

مولانا سمیع الحق: طالبان باز می گردند


ملای افراطی پاکستانی که به نام 'پدر طالبان' شناخته شده و ملا محمد عمر رهبر فراری طالبان را 'فرشته صفت' توصیف کرده، پیش بینی می کند زمانیکه نیرو های ایالات متحده افغانستان را ترک می کنند، قدرت دوباره به دست طالبان می افتد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولانا سمیع الحق در افغانستان و پاکستان مورد احترام بوده و نظر وی در میان طالبان وزن زیادی دارد.

اما خالد مجیدیار، پژوهشگر ارشد در مسایل افغانستان و پاکستان، در انستیتوت امریکن انترپرایز می گوید مولانا سمیع الحق در دهۀ 90 میلادی و در یازده سال اخیر برای جلب مردم به صفوف طالبان نقش بارزی را ایفا کرده است پس چنین توصیف هایی از رهبر طالبان و از جانب کسی که پدر معنوی آنان است، عجیب نمی باشد.

رویترز گزارش داده است که در یک شهر خاک آلود پاکستان، در کنار شاهراه اصلی در مرز افغانستان پوهنتون دارالعلوم حقانیه مولانا سمیع الحق موقعیت دارد که در سال 1990 جایگاه اصلی جنبش طالبان بوده و تا هنوز هم محل تربیۀ مسلمانان افراطی می باشد.

مولانا سمیع الحق که از محلی در نزدیکی اکوره ختک، زادگاه اصلی اش، به آژانس ریوترز صحبت می کرد، تلاشی نکرد تا حمایتش را از طالبان مخفی سازد.

سمیع الحق گفت که وی مطمئن است پس از آنکه نیروهای ایالات متحده از افغانستان خارج شوند، طالبان بار دیگر قدرت را به دست می گیرند.

سمیع الحق می گوید:
"یک سال آنان را آرام بگذارید، سپس آنان تمام افغانستان را خوشحال خواهند ساخت. همۀ افغانستان با آنان خواهند بود. طالبان در پی جایگاه و مقام نیستند. آنان می گویند که فقط می خواهند تا سیستم را به یک شیوۀ مناسب تغیر دهند. آنان آزادی می خواهند اما به هیچ کدام این چیز ها اجازه نداشتند. زمانی که امریکایی ها خارج شوند، همۀ این چیز ها در جریان یک سال به وقوع می پیوندد."

افغانستان تنها نیست

خالد مجیدیار در انستیتوت امریکن انترپرایز تاکید می کند که بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت امکان ناپذیر است.

مجیدیار می گوید: "با در نظرداشت حقایق امروزی می توان چنین نتیجه گیری کرد که برگشت دوبارۀ طالبان به قدرت بعد از آنکه اکثر نیرو های خارجی در ختم سال 2014 افغانستان را ترک می گویند، غیر محال است، آنهم به دلایل مختلف."

آقای مجیدیار می افزاید:
"نخست اینکه طالبان یک گروه منزوی و منفور درافغانستان بوده و نمی توانند از راه خشونت ویا انتخابات به قدرت برسند، دیگر اینکه نیرو های افغان در چهار سال اخیر از نگاه کیفیت و کمیت پیشرفت قابل ملاحظه یی داشته اند.و بالاخره اینکه جامعۀ جهانی نیز دیگر افغانستان را تنها نخواهد گذاشت."

گمان برده می شد که مولانا سمیع الحق با نیرو های امنیتی پاکستان نزدیک بوده باشد که گروه ها و جنگجویانی به شمول اسامه بن لادن را که علیه نیرو های شوروی وقت در افغانستان مشغول نبرد بودند، حمایت می کردند.

حکومت افغانستان از سالها به این سو، پاکستان را به انجام یک بازی دوگانه متهم کرده است که در ظاهر افراط گرایی را تقبیح کرده ولی در عمل، در خاک خود به جنگجویان افراط گرا پناه داده است. اتهامی که پاکستان همواره آنرا رد می کند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG