لینک های دسترسی

Breaking News

آینده افغانستان: آیا تمام معضلات حل خواهد شد؟


در حالیکه شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری و چهارده ماه به خروج نیرو های بین المللی از افغانستان باقی مانده است، یک توافق سیاسی با طالبان قبل از این معیاد، بشکل روزافزون بعید به نظر می رسد. رهبران سیاسی، مفسرین، و میانجیگران میگویند که پایانی برای نبرد بیش از یک دهه، که باعث تلفات هزاران نظامی و ملکی گردیده است، بنظر نمی رسد.

آنچه بر سر زبان هاست اینست که طالبان به قریه های نزدیک به کابل در حال حرکت اند. اما مشکل است آنرا تائید کرد.

مفسرین می گویند قوت شورشیان عمدتا بخاطر فساد گسترده حکومت و سیاست های انقسام نژادی است.

کیت کلارک یک مفسر سیاسی می گوید که عدم موجودیت مصممیت سیاسی بین تمام احزاب برای معامله صلح با طالبان نیز وجود دارد. خانم کلارک می گوید" از یک طرف طالبان نمی خواهند با رئیس جمهور کرزی و حکومتش صحبت کنند و رئیس جمهور کرزی خشمگین میشود اگر کسی دیگر برای صلح با طالبان بکوشد، رهبران طالبان نمی خواهند که گزینه انتخاب کنند و جنگ را ختم کنند، وشما نیرو های بین المللی را دارید که در حال ترک منطقه هستند، و در غرب هر کس واقعا میخواهد افغانستان را فراموش کند."

انتخابات افغانستان
انتخابات افغانستان
عبدالحکیم مجاهد، یک مقام سابق طالبان و عضو فعلی شورای عالی صلح، می گوید عدم رسیدن به توافق با طالبان قبل از انتخابات ریاست جمهوری روند رای دهی را تهدید میکند. آقای مجاهد می گوید" در این حالت گیچ کننده وعدم موجودیت امنیت در کشور، اگر انتخابات صورت گیرد، انتخابات مشروع نخواهد بود و منجر به انتخاب یک رئیس جمهور مشروع برای کشور نخواهد شد."

نور آغا یک باشنده کابل می گوید جنگ برای افغان ها گران تمام شده است او می گوید" هر روز در مورد کشته شدن یک کس خبر می شویم ، مردم از قریه ها به شهر ها می روند، مردم نمی توانند طالبان را کنترول کنند، تا زمانی که حکومت با آنها مذاکره نکند ما هیچگاه صلح نخواهیم داشت."

آینده افغانستان پس از خروج نیرو های بین المللی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00


نگرانی این است که پس از انتخابات و خروج نیرو های بین المللی در ختم سال دو هزار و چهارده چه اتفاقی خواهد افتاد. مفسرین می گویند طالبان نمی توانند برنده شوند، ولی حکومت افغانستان نیز آنها را شکست داده نمی تواند و نتیجه ان جنگ بیشتر خواهد بود.
  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG