لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجه: دیپلماتهای دو تابعیته برکنار نمیشوند


جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

قانون کارمندان دیپلماتیک و قونسلی افغانستان پس از تصویب و توشیح، با مشکل برخورده است.

مقامات در وزارت خارجه افغانستان می گویند که دو مادهء قانون کارمندان دیپلماتیک و قونسلی را به دلیل حکم ستره محکمه، تطبیق نمی کنند.

این دو ماده قانون بر داشتن تابعیت یگانه (افغان) کارمندان دیپلماتیک و قونسلی افغانستان، صراحت دارد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه به روز یکشنبه این حکم ستره محکمه را برای خبرنگاران به خوانش گرفت: "تزئید قید تابعیت واحد برای کارکنان دیپلوماتیک و قونسلی که در قانون کارکنان دپیلوماتیک و قونسلی در فقره اول ماده پنجم که چنین مشعر است، کارکنان دیپلوماتیک و همسران شان تنها تابعیت جهموری اسلامی افغانستان را داشته باشند همچنان ماده هشتم قانون مذکور که چنین حکم مینماید. با انفاذ این قانون اشخاص دارای تابعیت دومی و سومی وظایف قونسلی و دیپلوماتیک شان ختم میگردد. در صریح و روشن با احکام قانون اساسی قرار دارد."

نه وزارت خارجه و نه ستره محکمه افغانستان متناقض بودن این دو ماده قانون کارمندان دیپلماتیک و قونسلی را قانون اساسی را، مشخص کرده است.

قانون تطبیق شود

در واکنش به تطبیق نشدن قانون کارکنان دیپلماتیک و قونسلی، شماری از نمایندگان ولسی جرگه وزارت خارجه را به اهمال در انجام وظیفه متهم می کنند.

محمدنور اکبری، معاون کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که شخص رئیس جمهور در اجرای قوانین مسؤل است. آقای اکبری گفت "انتظاری که شورای ملی از حکومت دارد، تطبیق کامل این قانون است."

میرویس یاسینی، نایب اول ولسی جرگه گفت که حکم ستره محکمه در مورد تطبیق نشدن دو ماده قانون کارمندان دیپلماتیک و قونسلی "غیرقانونی و غیرقابل پذیرش" است.

آقای یاسینی گفت "کسانی که نمی خواهند تابعیت دومی و سومی شان را کنار بگذارند، نمی توانند کارمند خوبی برای دولت افغانستان باشند".

وزارت خارجه افغانستان تا حال شمار دقیق دیپلماتها و دیگر کارمندان این وزارت که تابعیت دوگانه دارند را مشخص نساخته است، اما یک مقام وزارت خارجه که نخواست نامش افشا گردد به رادیو آشنا گفت که بیشتر از ۲۰۰ دیپلمات برحال افغانستان در خارج، تابعیت دوگانه دارند. گفته می شود که شماری از مقامات بلندپایه در وزارت خارجه هم، تابعیت کشورهای دیگر دارند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG