لینک های دسترسی

Breaking News

خریداری برق ازبکستان و تلاش به افزایش روابط تجارتی


خریداری برق ازبکستان و تلاش به افزایش روابط تجارتی
خریداری برق ازبکستان و تلاش به افزایش روابط تجارتی
عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان با عده ای از مالکان تشبثات خصوصی در سفرش به ازبکستان قرارداد خریداری برق و افزایش حجم کالاهای تجارتی را با مقامات دولتی ازبکستان امضا کرد.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی وزیر مالیه افغانستان، در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت هیأت افغان در ملاقات با معاون صدرعظم و وزیر مالیه ازبکستان درخصوص روابط و همکاری دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و ترانسپورتی، توسعه خط قطار آهن، ایجاد سهولت در مورد صدور ویزای طولانی مدت برای تاجران افغان صحبت شد.

همچنین، وزیر اقتصاد خارجی ازبکستان بر ایجاد اتاق تجارت مشترک تاکید ورزید و علاوه کرد که به خاطر سهولت تجارت و ترانزیت در قسمت منسوجات با جانب افغانستان و صدور کالاها از طریق افغانستان به جانب پاکستان و ایران آمادگی دارد.

به گفته سخنگوی وزیر مالیه افغانستان پیشنهاد ترانزیت کالاهای ازبکستان از طریق افغانستان به ایران و پاکستان بعداً توسط حکومت افغانستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تامین برق دو شهر

هیأت افغان در سفر به ازبکستان قرارداد تازۀ خرید برق وارداتی به شهرهای کابل و مزارشریف را با یکی از شرکت آن کشور، وزارت مالیه، و اقتصاد ازبکستان امضأ کرد.

افغانستان تقریبا یک میلیارد و 398 میلیون کیلووات برق در یک ساعت در جریان سال 2013 را خریداری کرد. قیمت هر کیلووات برق معادل 7 سنت امریکایی تعیین گردیده است و جانب ازبکستان تعهد نموده که درسال ۲۰۱۴ نیز قیمت تعیین شده را افزایش نمی دهند.

خرید برق وارداتی از کشور همسایه افغانستان، ازبکستان در حالیست که حکومت افغانستان قبل از این از کشورهای همسایه مثل ترکمنستان، ایران و تاجکستان نیز برق وارداتی را به هدف حل مشکل برق کشور خریداری نموده ولی احتیاج شهرهای بزرگ کشور را تامین کرده نمی تواند.
XS
SM
MD
LG