لینک های دسترسی

Breaking News

افت افغانی و نگرانی تاجران


افت بهای افغانی در مقابل اسعار خارجی، تاجران، سرمایه گذاران و صنعتکاران افغان را نگران ساخته است، آنان می گویند که ادامۀ این وضعیت تاثیر ناگوار بر اقتصاد افغانستان برجاخواهد گذاشت.

تاجران و صنعت گران هرات از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و از حکومت می خواهند که با تامین امنیت و ممانعت از خروج سرمایه ها از کشور، دوباره به ارزش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی بیافزاید.

این در حالی است که روز گذشته در سرای شهزادۀ شهر کابل یک دالر امریکایی با حدود ۶۷ افغانی و ۹۰ پول تبادله می شد که این گونه افت افغانی در برابر دالر امریکایی در ۱۴ سال گذشته پیشینه نداشته است.

گزارش تصویری در مورد افت بهای افغانی در مقابل اسعار خارجی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00

متشبثین هرات برگزاری گردهمایی در اتاق های تجارت آن ولایت می گویند که افت ارزش افغانستان در برابر دالر امریکایی بر قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی آنان تاثیر منفی برجاگذاشته است.

تاجران و سرمایه گذاران هرات، حکومت افغانستان را متهم می کنند که برای متوازن ساختن توازن ارزها در بازار طی چند ماه اخیر هیچ کاری را انجام نداده است.

سعد خطیبی رئیس اتاق های تجارت ولایت هرات، از حکومت می خواهد تا ضمن توجه به این موضوع، از متضرر شدن بیشتر مردم و تاجران افغان در این راستا جلوگیری کنند.

بهاءالدین رحیمی رئیس اتحادیه صرافان ولایت هرات اما شدت یافتن نا امنی ها ، مهاجرت شمار زیادی از جوانان و تاجران افغان به کشورهای اروپایی و عدم توزیع درست ارز خارجی از سوی دولت به بازارهای کشور را، دلایل عمده سقوط ارزش پول افغانی در مقابل دالر آمریکایی عنوان می کند.

شماری از فابریکه داران ولایت هرات نیز می گویند که تداوم این روند باعث خواهد شد تا دیگر هیچ سرمایه گذاری به پول افغانی معامله نکند و چرخه اقتصاد افغانستان با رکود مواجه شود.

لطیف قناویزیان رئیس شرکت سوپر کولا در کشور می گوید که این موضوع همچنان باعث خواهد شد تا تاجران زیادی به کشورهای همسایه برای سرمایه گذاری روی بیاورند.

این نگرانی تاجران در حالی مطرح می شود که شماری از آگاهان کم شدن کمک های جامعه جهانی به افغانستان و قاچاق غیرقانونی دالر به کشورها همسایه را دلیل عمده افزایش ارزش دالر امریکایی در برابر پول افغانی می دانند.

XS
SM
MD
LG