لینک های دسترسی

Breaking News

رشد خریداری و کاشت نهال در افغانستان


وزارت زراعت: پوشش جنگلات نظر به مطالعات جدید اکنون به ١،٧ میلیون هکتار افزایش یافته است.
وزارت زراعت: پوشش جنگلات نظر به مطالعات جدید اکنون به ١،٧ میلیون هکتار افزایش یافته است.
با فرارسیدن فصل بهار درهرجا سخن از نهال و نهال شانی است، و مقامات حکومت افغانستان به شمول مقامات محلی در ولایات از غرس میلیون ها نهال خبر می دهند، ولی با گذشت اندک زمان، بیشتر از نیم این نهال ها می خشکند.

عبدالمجید قرار، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان گفت که امسال درسرتاسرافغانستان درحدود ۴٢ میلیون نهال مثمر و غیر مثمر در قوریه های حکومتی و شخصی تولید شده است که رشد قابل ملاحظه بازار و علاقمندی به خرید نهال را نشان میدهد.

آقای قرار در مصاحبه با رادیو آشنا، این را تحویل خوبی برای سرسبزی افغانستان عنوان کرد.

سخنگوی وزارت زراعت و مالداری می گوید که پوشش جنگلات که در سال ٢٠٠٢ به ١،٣ میلیون هکتار تقلیل یافته بود نظر به سروی های جدیدی که توسط عکس های هوایی معلوم گردیده است، اکنون به ١،٧ میلیون هکتار افزایش یافته است.

آقای قرار از تدوین مجموعۀ درخت های مثمر افغانستان خبرداده می گوید که ٩٠٠ نوع درخت مثمر بومی و غیر بومی شامل آن می باشد.

محمد حسین صافی، رئیس اداره زراعت ننگرهارمی گوید با تجربه حاصل شده، حالا در تولید نهال مشکلی وجود ندارد، اما درقسمت احیای دوباره جنگلات طبیعی هنوز هم چالش های عمده وجود دارد.

به گفتۀ آقای صافی کمیته تخنیکی برای جلو گیری از تلفات نهال ها و موفقیت برنامه های سرسبزی نخست به سروی ساحاتی که درآن نهال غرس می گردد پرداخته و به موسسات و افرادی که نهال بدست می آورند معلومات کافی برای مراقبت از نهال ها فراهم می کنند.

سخنگوی وزارت زراعت و مالداری: غصب زمین درشهرها به گونه خاص در کابل و در کمربندی های سبز چالش عمده سرسبزی و ایجاد فضای سبز است.
سخنگوی وزارت زراعت و مالداری: غصب زمین درشهرها به گونه خاص در کابل و در کمربندی های سبز چالش عمده سرسبزی و ایجاد فضای سبز است.
در همین حال، مسوولان محلى زراعت ولایت بامیان می گويند که نهاد های مدنی و مردم خود را مکلف می دانند تا تعداد زیاد نهال غرس کنند و از آن مراقبت نمايند.

محمد طاهر عطایی رئیس زراعت بامیان می گوید که با عملى شدن این مامول تحول محيطى و زراعتى در بامیان به میان خواهد آمد.

با آنکه همه ساله شاروالی ها، قطعات وزارت های دفاع و داخله، ریاست های معارف، و سایرادارات دولتی در مناطق مختلف در زمين هاى دولتى، پارک ها، کنار سرک ها و غيره نهال غرس مى کنند با آنهم نتیجه آنطوری که مطلوب است از کمپاین های نهال شانی بدست نمی آید.

مسئولین محلی وزارت زراعت و مالداری برخی از ولایات اذعان داشته می گویند که پنجاه درصد نهال ها دراثر سردی شدید هوا، بی آبی و بی احتیاطی مردم نابود میشود. اما مقامات وزارت زراعت می گویند تلفات نهال های غرس شده ٣٠ درصدی طبیعی میباشد و اکنون تلفات نسبت به قبل کمتر گردیده است.

عبدالمجید قرار، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری می گوید غصب زمین درشهرها خاصتا کابل و در کمربندهای سبز یکی ازچالش عمده در راه سرسبزی و ایجاد فضای سبز میباشد.

آقای قرار می گوید همچنان می گوید که محدود بودن منابع مالی، سطح پایین اگاهی عامه، استفاده وسیع از چوب برای سوخت از جمله سایر مشکلات برای سرسبزی درافغانستان می باشد.

متخصصین جنگلداری و باغداری می گویند با توجه به این که در اثر جنگهای سه دهه اخیر در افغانستان صدمه شدیدی به پوشش نباتی آن کشور به ویژه، درختان و جنگلات رسیده است، احیای این پوشش می تواند از خیلی جهات برای بهبودی محیط زیست، حفاظت آب، خاک و هوا موثر واقع شود.

همچنان مواد سوخت، علوفه و میوه ها را که برای رشد اقتصادی افغانستان ممد، فراهم سازد. از سوی دیگر نهال شانی و برنامه های سرسبزی، از مرحلۀ تولید نهال تا به سررسیدن آن می توان زمینۀ خوب اشتغال باشد.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG