لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه و افغانستان توافقنامه استراتیژیک امضاء کردند


رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه با اشرف غنی احمد زی رئیس جمهور افغانستان امروز در کابل ملاقات کرد. دو رئیس جمهور پس از امضای توافقنامه استراتیژیک ترکیه و افغانستان در کنفرانس مشترک خبری صحبت کرد.

آقای اردوغان از ادامه همکاری های کشورش با افغانستان اطمینان داد و گفت که محور اصلی گفتگوهای وی با رئیس جمهور افغانستان روی همکاری های منطقه ای، همکاری های اقتصادی، نظامی و امنیتی متمرکز بوده است.

رجب طیب اردوغان همچنان با تاکید به از سر گیری پروسه استانبول با رئیس جمهور افغانستان در این مورد به توافق رسیده است. پروسه استانبول ابتکار ترکیه در خصوص امنیت و همکاری منطقه ای برای ثبات و امنیت در افغانستان است.

رئیس جمهور ترکیه همچنان گفت کشورش در کنار افغانستان خواهد ایستاد و گفت که احیا و بازسازی میدان هوایی کابل یکی از پروژه های است که ترکیه متعهد است آن را تکمیل کند.

آقای اردوغان افزود همکاری های ترکیه با افغانستان بیشتر روی زیر بناها مانند تراسپورت، زراعت، استخراج معادن و تحقیقات روی ذخایر نفتی افغانستان متمرکز خواهد بود.

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان گفت که روی چهار موضوع با رئیس جمهور ترکیه گفتگو کرد. وضعیت جهان اسلام و نقش ترکیه در ایجاد تحکیمِ دموکراسی و اقتصاد مرفه است زیرا ترکیه امروز در جهان اسلام مثال ثبات و رفاه است که اصلاحات گسترده با تعهد همه جانبه موجب رفاه اقتصادی و ثبات سیاسی و تحکیم دموکراسی شده است.

آقای احمدزی افزود، افغانستان امیدوار است که فصل تازه ای را با تحکیم دموکراسی و اقتصاد مرفه در افغانستان آغاز کند.

آقای احمدزی گفت: "ما از نقش کشور برادر ترکیه در ایجاد فضای ثبات وصلح در منطقه ، مخصوصا با نقش سازنده ای که پاکستان ایفا خواهد کرد - استقبال می کنیم. ما روی همهکاری های همه جانبه به موافقت رسیدیم. این ساحات زراعت، معادن – ترانسپورت و ساختمات و به ویژه تقویت شرکت های کچک و متوسط را در برخواهد گرفت."

اگرچه سابقه روابط دپلوماتیک میان ترکیه و افغانستان به بیش از یک قرن می رسد اما طی حدود پنج دهه گذشته، آقای اردوغان نخستین رئیس جمهور ترکیه است که به افغانستان سفر کرده است.

بعد از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ ترکیه اولین کشوری بود که قومندانی نیروهای خارجی در ترکیب آیساف در کابل را بعهده گرفت.

شمار نیروهای ترکیه در افغانستان به 400 تن می رسد که در چوکات ناتو به رهبری آیساف ایفای وظیفه می کنند.

XS
SM
MD
LG