لینک های دسترسی

Breaking News

علمای اسلام: حملات انتحاری مخالفت با اسلام است


صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان
صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان
دانشمندان و علمای دینی ۲۴ کشور اسلامی که به دعوت شورای علمای افغانستان و مساعدت سازمان همکاری کشور های اسلامی در کابل گردهم جمع شده اند، در مورد وضعیت جهان اسلام و به گونۀ ویژه در مورد مشکلات افغانستان و حملات انتحاری صحبت کردند.

صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت که امروز وضعیتی در افغانستان حاکم است که توجیه پذیری جنگ به یک مشکل پیچیده تبدیل شده است. او افزود که مردم افغانستان در جستجوی تفسیر درست از وضعیت کنونی و یافتن راه حل، به کمک و همکاری علمای اسلام نیازمند است.

آقای ربانی از شرکت کنندگان این نشست خواست تا در روند صلح افغانستان یاری کرده و زمینۀ مذاکرات مستقیم را در هر جایی که از نظر آنان بهتر پنداشته می شود، مهیا سازند. رئیس شورای عالی صلح افغانستان به موضوع انتحار تماس گرفته و خواهان موقف روشن و یگانۀ علمای اسلام در این مورد شد.

پوهاند محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور شورای عالی صلح افغانستان گفت که علمای اسلام در این نشست در ارتباط به موضوع انتحار در پرتو قرآن و سنت بحث کرده، توصیه ها، مشوره ها و رهنمایی ها را ارایه خواهند کرد.

محمد سالار، معاون امور بین المللی مجمع اهل بیت جمهوری اسلامی ایران – یکی دیگر از شرکت کنندگان کنفرانس- دین اسلام را دین رحمت خوانده کار های تروریستی را مغایر با ارشادات و احکام دین اسلام توصیف کرد. او افزود که به هیچ عنوانی اسلام اجازه نمی دند که زنان، کودکان و بزرگسالان بدون دلیل و جهت مورد تعرض قرار گرفته و به قتل برسند.

به همین ترتیب شیخ محمد ندیم عطایی، مشاور رئیس پارلمان عراق نیز در مورد انتحار از دیدگاه اسلام صحبت کرده گفت که این پدیده در مخالفت با شریعت اسلام است. عطایی با اشاره به ارشادات اسلام گفت که این دیل انسانها را به صلح ترغیب کرده
است نه جنگ. او گفت انتحار و انفجار "مخالف دین اسلام و به سود اسرائیل" است.

شورای علمای افغانستان به همکاری شورای عالی صلح یک سال پیش برگزاری چنین گردهمایی را در کابل برنامه ریزی کرده بود که به دلیل شرکت نکردن علمای پاکستان، این کنفرانس دایر نشد. اما این بار دیده می شود که علمای پاکستانی نیز درین نشست شرکت کرده اند که شاید تغییر پالیسی حکومت جدید را بازتاب دهد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG