لینک های دسترسی

Breaking News

طنین: افغانستان توافقنامه امنینی را بزودی امضاء خواهد کرد


سفیر افغانستان در ملل متحد به روز دوشنبه گفت که وی مطمئن است حکومت افغانستان به زودی توافقنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی را با ایالات متحده امضاء خواهد کرد.

اظهارات ظاهر طنین در شورای امنیت ملل متحد به گونه صریحی در تضاد با سخنرانی اخیر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در شورای ملی، قرار دارد.

آقای کرزی به روز شنبه تاکید کرد که توافقنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی را امضاء نخواهد کرد.

حامد کرزی گفت که سربازان ایالات متحده در ختم سال روان میلادی باید افغانستان را ترک کنند زیرا اردوی افغان که اکنون امنیت ۹۳ درصد آن کشور را تامین می کند، حاضر است به طور کامل مسئولیت امنیتی را به عهده گیرد.

اما آقای طنین گفت که مردم افغانستان در لویه جرگۀ ماه نومبر نشان دادند که آنان "به اهمیت تداوم روابط استراتژیک با ایالات متحده، ناتو و جامعه بین المللی باور دارند و ازبدین ملحوظ ما مطمئن استیم که توافقنامه به زودی امضا خواهد شد."

فشار ایالات متحده

تحلیلگران به این باور اند که چنین اظهارات دودستگی را در چوکات حکومت افغانستان نشان می دهد.

زمان ستانیزی، استاد در انستتیوت پسیفیکا گرجوویت ایالت کالیفرونیا می گوید که ممکن این اظهارات آقای طنین از اثر فشار های ایالات متحده بوده باشد.

آقای استانیزی افزود "عدۀ زیادی از مامورین عالی رتبۀ حکومت افغانستان به نحو تحت فشارِ حکومت امریکا واقع شده و چون از حکومت امریکا معاش دریافت میکنند، حتماً موضع امریکا را در نظر می گیرند."

زمان ستانیزی افزود که ایالات متحده میخواهد در میان طرفداران و مخالفین امضای این قرار داد، رخنۀ را ایجاد کنند تا به این گونه نشان داده باشد که مخالفین این قرار داد در اقلیت قرار دارند.

این در حالیست که روزماری دی کارلو، معاون سفیر ایالات متحده در ملل متحد پیرامون توافقنامه امنیتی امضاء نشده اظهارنظری نکرد اما او گفت "تهدیدات جدی در افغانستان باقی می ماند."

توافقنامه دوجانبۀ امنیتی و دفاعی، اجازه می دهد تا پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، شماری از عساکر امریکایی در آن کشور باقی بمانند.
شماری از کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته اند که آنان تواقنامه امنیتی را امضاء خواهند کرد.

گزارش: خبرگزاری اسوشتدپرس
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG