لینک های دسترسی

Breaking News

دیدگاه های متفاوت به نقش ملل متحد در افغانستان


عاصم اکرم، استاد دانشگاه در ایالات متحده امریکا و کارشناس سیاسی افغان گفته است که با توجه به اصول و ماموریتی که سازمان ملل متحد دارد، این سازمان نقش مهمی را در راستای حل سیاسی در جنگ افغانستان داشته و باید در رابطه به این مسله اقدام نماید.

آقای اکرم در مقاله ای نوشته است که سازمان ملل متحد در این مرحله زمانی باید در یک برگشت قوی به صحنه دیپلوماتیک برای پایان دادن جنگ افغانستان وارد اقدام شود.

این در حالیست که کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است و برخی از کارشناسان شفافیت انتخابات را در اولویت می دانند.

محمود صیقل، کارشناس امور سیاسی می گوید، با آنکه مذاکرات صلح یک گام مهم در اوضاع سیاسی افغانستان و تامین امنیت می باشد، اما طالبان نمی توانند اوضاع را در انتخابات برهم بزنند.

آقای صیقل گفت "از لحاظ زمانی وقت کافی نیست تا پروسه مذاکرات صلح را در اولویت قرار دهیم چون سه هفته به برگزاری انتخابات باقی مانده است. جای شک نیست که طالبان امنیت انتخابات را تهدید کرده اند. وضع امنیتی و نیروهای امنیتی ما نسبت به انتخابات گذشته بهتر شده است. طالبان نمی توانند که اوضاع را مختل بسازند."

پروسه صلح

آقای صیقل پروسه صلح را نقش کلیدی در اوضاع افغانستان خوانده گفت که در این قضیه بیشتر دو طرف افغانستان و پاکستان مطرح است که باید اعتمادسازی میان دو طرف ایجاد شود.

محمود صیقل با اشاره به تحولات پاکستان مبنی بر نقش بیشتر نظام ملکی نسبت به نظام اردو در حکومت آن کشور گفت، امکان دارد این تحولات در پاکستان بر حمایت پاکستان از طالبان افغان نیز تاثیر گذار باشد.

آقای صیقل گفت "این تحول بزرگ است و این مسئله بالای طالبان نیز تاثیر دارد. زیرا در میان حلقات نظامی پاکستان افرادی است که بخاطر اهداف خود شان طالبان افغان را حمایت می کنند. امکان دارد که در دراز مدت حمایت شان از طالبان کمتر شود."

ولی عبدالغفور لیوال، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک می گوید که نقش سازمان ملل متحد در حل مسایل مذاکرات صلح از دو بُعد می تواند مهم باشد.

آقای لیوال گفت "اول اینکه برای پیشرفت روند صلح حمایت یک مرجع معتبر بین المللی نیاز است و دوم اینکه هر گونه نظارت ملل متحد حساسیت کمتر را از لحاظ فرهنگی و ارزش ها ایجاد می کند."

آقای لیوال افزود پس از آنکه نقش نظارتی سازمان ملل متحد از سال 2005 در افغانستان کمرنگ شد، بحران در افغانستان افزایش یافت.

غفور لیوال اقدام سازمان ملل متحد را در مذاکرات صلح اقدام سودمند می داند.

آقای لیوال گفت "پروسه صلح یک نیاز ملی و جهانی است که بعد از انتخابات میتواند ادامه یابد و انتخابات به ان میتواند کمک کند. هر زمانیکه ملل متحد در این مسله میانجیگری کند، مفید است."

چندین سال است که دولت افغانستان با حمایت ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی و امارات عربی به خاطر پیشبرد روند مذاکرات صلح با طالبان تلاش کرده است اما هر بار این تلاش ها به ناکامی مواجه شده است.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG