لینک های دسترسی

Breaking News

در سه سال ۲۱ هزار زن بیسواد در خوست سواد آموخت


مسوولان در خوست در تلاش گسترش برنامۀ سواد آموزی اند
مسوولان در خوست در تلاش گسترش برنامۀ سواد آموزی اند

مسوولان برنامۀ سواد آموزی در ولایت خوست می گویند که در سه سال گذشته ۲۱ هزار زن در آن ولایت سواد آموخته و هزاران زن دیگر سرگرم آموزش سواد است.

خاور امیری، مسوول مرکز سواد آموزی خوست می گوید که از طریق این برنامه در سه سال گذشته بر علاوۀ مردان، ۲۱ هزار زن بی سواد توانسته است خواندن و نوشتن را بیاموزد.

خانم امیری گفت که اکنون در مربوطات ولایت خوست ۲۸۲ صنف سواد آموزی فعال بوده و در آن حدود ۸۵۰۰ زن سرگرم آموزش سواد است. او افزود که به فارغان این برنامه در صورتیکه خودشان بخواهند، برای فراگیری آموزش بیشتر به مکتبها معرفی می شوند.

اکنون این برنامه در مرکز ولایت و ولسوالیهای مندوزی و تنی به پیش برده می شود، اما به گفتۀ خانم امیری، قرار است برنامۀ یادشده به ولسوالیهای گربز و نادرشاه کوت آن ولایت نیز گسترش داده شود.

مسوولان ولایت خوست می گویند که برنامۀ تقویت سواد آموزی یک کورس نه ماه بوده و برای فارغان این برنامه گواهینامۀ معادل صنف چهارم داده می شود.

محبوبه یکی از آموزگاران برنامۀ تقویت سوادآموزی به صدای امریکا گفت " دو صنف را تدریس می کنم، در هر صنف دو ساعت تدریس می کنم و در هر یکی آن ۳۰ شاگرد دارم. از این طریق آنان می توانند از حقوق خود با خبرشوند."

مقام های محلی خوست می گویند که با وصف کاستی های موجود در این برنامه، باز هم دستآورد های آن بیشتر از مشکلاتش است.

بخت نور بختیار رئیس معارف ولایت خوست گفت که قرار است یونسکو ۱۸۹ صنف دیگر سوادآموزی را در آن ولایت راه اندازی کند و در آن بیشتر زنان و دخترانی را شامل بسازند که به مکتب رفته نمی توانند.

مقام های وزارت معارف افغانستان می گویند که در حال حاضر برنامۀ تقویت سواد آموزی در ۱۸ ولایت افغانستان جریان دارد.

برنامۀ تقویت سواد آموزی در افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی ادارۀ آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو به کمک مالی جاپان آغاز شد.

XS
SM
MD
LG