لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در پی حذف معضل روز افزون بیجاشدگان داخلی است


اکثر جمعیت بیجا شدۀ افغانستان در شهرها روآورده اند
اکثر جمعیت بیجا شدۀ افغانستان در شهرها روآورده اند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با انتونیو گوتیرس کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت که برای حذف اصطلاح بیجاشدگان داخلی از قاموس افغانستان تلاش می کند. ریاست جمهوری افغانستان اما توضیح نداده است که رویکرد مشخص حکومت برای پایان دادن به معضل بیجاشدگان داخلی چیست.

این اظهارات رئیس جمهور افغانستان در حالی بیان شده است که بر اساس تازه ترین گزارش ها، شمار جمعیت بیجاشده در افغانستان رو به افزایش بود و دلیل عمدۀ آن گسترش ناامنی و جنگ می باشد.

مرکز نظارت بیجاشدگان داخلی مستقر در سویس هفتۀ گذشته با نشر گزارشی گفت که در افغانستان در سال ۲۰۱۴ اندکی بیشتر از ۱۵۶ هزار نفر بیجا شده است.

از سوی دیگر مقام های افغان هفتۀ گذشته گفتند که جنگ چند روزه در ولایت کندز حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان آن ولایت را آواره ساخته است.

ملل متحد در اواسط سال گذشتۀ میلادی شمار بیجا شدگان داخلی را در افغانستان ۶۸۳ هزار نفر ارایه کرده بود که از ۳۰ ولایت عمدتاً در ساحات شهری پناه برده اند.

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت که موضوع مهاجرین در اولویت کاری حکومت وحدت ملی قرار داشته و با درک این اهمیت، کمیسیون عالی مهاجرین ایجاد شده است.

انتونیو گوتیرس کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت که آن سازمان از برنامه های حکومت افغانستان در راستای برگشت داوطلبانۀ مهاجرین افغان حمایت کرده و آمادۀ هرگونه همکاری در این زمینه است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۰۲ تا کنون بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار مهاجر افغان – حدود ۲۰ درصد جمعیت افغانستان - از خارج به آن کشور داوطلبانه عودت کرده اند.

پس از فروپاشی رژیم طالبان و رویکار آمدن حکومت جدید در افغانستان برگشت مهاجرین بسیار سریع بود، اما به دلیل مشکلات اجتماعی – اقتصادی در افغانستان که برگشت کنندگان با آن برخوردند، اکنون این روند بسیار بطی شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG