لینک های دسترسی

Breaking News

کانکور امسال شفاف و دقیق خواهد بود – نوربخش


مقام های وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گویند که آن وزارت توانسته است در یک اقدام جدی از ۱۶۰ هزار دانشجو در ۳۵ حوزه در سرتاسر افغانستان، امتحان کانکور شمولیت به مراکز تحصیلات عالی را به گونۀ شفاف، عاری از تقلب و زیر نظارت دقیق اخذ کند.

عبدالعظیم نوربخش، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که برای انجام این کار یک کمیتۀ ۳۰۰ نفری استادان ایجاد شده است تا از امتحانات در ولایات نظارت دقیق کنند.

در حالیکه دور نخست امتحان کانکور شمولیت به مراکز تحصیلات عالی در ولایات لوگر و بدخشان به دلیل تقلب ملغا قرار داده شد، آقای نوربخش می گوید که دور دوم امتحان از داوطلبان در این دو ساحه به گونۀ شفاف و در حضور کمیته نظارت اخذ شد.

حسیب الله یکتن از فارغان ولایت پروان از جریان شفاف امتحانات کانکور ابراز خرسندی کرده گفت که با این روش افراد مستعد با آنانیکه زحمت نکشیده اند، تفکیک خواهد شد. اما او از برخورد استادان و ناظران با شاملین امتحان شکایت داشته می گوید که "رویۀ آنان خشن بود".

امتحان کانکور شمولیت به مراکز تحصیلات عالی، نه تنها در کابل بلکه در ولایت های هرات و بلخ نیز راه اندازی نشده است.

قرار است امتحان کانکور در کابل روز یکشنبه از فارغان بیش از ۱۲۵ لیسۀ شهر و ولسوالی های کابل در چهار حوزه: دانشگاه کابل، دانشگاه طب کابل، انستیوت پولی تخنیک، و دانشگاه استاد شهید ربانی اخذ شود. حدود ۲۵۰ هزار نفر تا کنون کارت شمولیت در امتحان کانکور را اخذ کرده است.

شمار داوطلبان به مراکز تحصیلات عالی در افغانستان همه ساله رو به افزایش است. با آنکه در کنار دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی نیز شمار زیاد دانشجویان را جذب کرده است، اما هنوز هم مراکز آموزشی برای جذب همه جوانانیکه خواهان آموزش تحصیلات عالی اند، تکافو نمی کند.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG