لینک های دسترسی

Breaking News

کلنتن در کابل: 'ایالات متحده امریکا به تامین صلح درافغانستان متعهد است'


کلنتن در کابل: 'ایالات متحده امریکا به تامین صلح درافغانستان متعهد است'
کلنتن در کابل: 'ایالات متحده امریکا به تامین صلح درافغانستان متعهد است'

خانم هلری کلنتن، وزیر امور خارجه ایالت متحده امریکا نا وقت شام چهارشنبه در یک سفر از قبل اعلان نشده وارد کابل شد و به روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان شرکت کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که کشورش به روند صلح در افغانستان، حفظ دستآورد های ده سال گذشته و تامین امنیت، صلح و ثبات در سطح منطقه متعهد است.

هدف سفر خانم کلنتن به منطقه، ارزیابی و بررسی واقعیت ها بوده و رهبران افغانستان و پاکستان را به آغاز مجدد مذاکرات ترغیب نموده گفت "من تاکید میکنم که رهبران افغانستان و پاکستان مذاکرات را دوباره آغاز نمایند و ما فقط به آن اقدامات و تلاشهای عملی توجه میکنیم که روند صلح و آشتی در افغانستان کمک کند و در رد افراطیت و از بین بردن محلات امن برای افراطیون ممد واقع شود."

وزیر امورخارجه ایالت متحده امریکا بار دیگر هما ن شرایط قبلی برای مذاکرات با شورشیان را همانا "نه گفتن به خشونت، فاصله گرفتن از القاعده و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان بشمول قایل شدن به حقوق زنان و اقلیتها را تکرار کرد و با صدای رسا اعلام کرد که ما فشار را بالای طالبان افزایش میدهیم تا آنها از دو راه شامل شدن به پروسه مصالحه و آینده صلح آمیز افغانستان و یا آماده شدن به جنگ یکی را انتخاب نمایند.

اما رییس جمهور کرزی گفت در این دیدار با خانم کلنتن روی مسایل مختلف از جمله مسایل که در مذاکرات آینده با پاکستان که باید بصورت واضح مطرح گردد صحبت شده است.

آقای کرزی گفت راجع به ریشه گرفتن افراطیت در پاکستان و افغانستان اینکه جوانان و مردم عام چگونه تحت فشار افراطیت و دهشت افگنی قرار دارند و ما هر دو کشور برای نجات از این مرض مزمن و خطرناک چه کرده میتوانیم به تفصیل صحبت شد.

آقای کرزی در مورد تلاشهای مخلصانه حکومت تحت رهبری اش در مورد بهبود بخشیدن روابط با پاکستان یادآوری نموده گفت "از زمان ایجاد کشور پاکستان تا اکنون که بیشتر از ٦۰ سال از آن میگذرد هیچ حکومتی در افغانستان به اندازه حکومت موجود تلاش مخلصانه در راستای ایجاد و تحکیم و تقویت روابط با پاکستان انجام نداده اند."

اما تحلیل گران و تحصیل کردگان افغانستان به سفر کنونی خانم هلری کلنتن در شرایط فعلی بسیار با اهمیت دانسته میگویند که برای افزایش فشار بالای پاکستان ممکن نقش موثر ایفا کند.

خلیلزاد در کابل

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در ملل متحد، عراق و افغانستان که همزمان با سفر کنونی خانم کلنتن به کابل رسیده است در دفتر رادیو آزادی و صدای امریکا در کابل به سفر کنونی کلنتن تبصره نموده گفت اگر خانم کلنتن درین سفر بتواند پاکستان را قانع بسازد که طالبان را با استفاده از نفوذی که دارد به روند مصالحه شامل بسازد یک کامیابی هم برای امریکا است وهم برای کشورهای پاکستان و افغانستان است.

به باور آقای خلیلزاد، امریکا درحال حاضر دو نوع فشار بالای پاکستان وارد میکند اولا، گروه طالبان را به میز مذاکره بکشاند وبه پروسه سیاسی شامل نماید. ثانیا، فشار را بالای شبکه حقانی اضافه کند. اگر پاکستان در این راستا همکاری نکند فشارها بالای پاکستان اضافه خواهد شد و وسیعتر خواهد شد این موضوع را پاکستانی ها بخوبی میدانند.

محمد یونس فکور، کارشناس امور سیاسی هم این سفر خانم کلنتن را در این مقطع زمانی بسیار با اهمیت می داند.

XS
SM
MD
LG