لینک های دسترسی

Breaking News

رسول و کلنتن پیشرفت همکاری ستراتیژیک را بررسی می کنند


هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

وزرای خارجۀ ایالات متحده و افغانستان روز چهار شنبه نخستین نشست را در مورد موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک دراز مدت میان دو کشور برگزار می کنند که در آن در مورد موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن نیز بحث صورت خواهد گرفت.

وزارت خارجۀ افغانستان می گوید که در نشست روز چهار شنبه میان وزارت خارجۀ افغانستان و ایالات متحده، در کنار بحث در مورد تطبیق موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک دراز مدت میان دو کشور، پیرامون ایجاد کمیته های کاری نیز بحث صورت خواهد گرفت.

فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که در کنار سایر مسایل یکی از موضوعات عمدۀ بحث در این نشست، موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان افغانستان و ایالات متحده است.

آقای تمنا اضافه کرد که در این نشست وزرای خارجۀ دو کشور در مورد برگزاری اولین جلسه در مورد موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه، سطح بحث و محل برگزاری آن مباحثاتی خواهند داشت.

از امضای موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک درازمدت میان روسای جمهور افغانستان و ایالات متحده شش ماه می گذرد.

عدم پیشرفت

مایکل اوهانلون، تحلیلگر در انستیتیوت بروکینگز به این باور است که از زمان امضای این موافقتنامه کدام پیشرفتی به میان نیامده است.

آقای اوهانلون می گوید که موفقیت همکاری های ستراتیژیک دراز مدت میان افغانستان و ایالات متحده با وضعیت افغانستان پس از سال 2014 به ویژه انتخابات ریاست جمهوری که با معیار های قبول شده مطابقت داشته باشد، گره خورده است.

این تحلیلگر امریکایی همچنان ابراز عقیده می کند که روند صلح و مذاکره با طالبان یک روند افغانی بوده و از نظر عملی بر موافقتنامۀ همکاری های ستراتیژیک دراز مدت و موافقتنامۀ امنیتی میان دو کشور اثر گذار نخواهد بود.

اما آقای اوهانلون گفت که ایالات متحده برای همیش در افغانستان نخواهد ماند تا افغان ها را از پاکستان در امان نگه دارد. او استدلال می کند که این مسئولیت را باید خود افغان ها عهده دار شوند.

این تحلیلگر امریکایی ادامه می دهد که هر چند به باور شمار زیاد افغان ها کنار آمدن با پاکستان یا طالبان دشوار است، باید در این راستا تلاش شود.

آزمون ها

نشست وزرای خارجۀ افغانستان و ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که هنوز هم اختلاف نظر روی شماری از موضوعات بین دو کشور وجود دارد. یکی از این موضوعات تحویلدهی محابس و زندانیان افغان از سوی نیرو های امریکایی به حکومت افغانستان است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان می گوید که در این خصوص موقف حکومت افغانستان روشن بوده و هیچ کشور خارجی حق داشتن زندان و زندانی کردن افغان ها را در خاک افغانستان ندارد. او ادامه می دهد که این امر قابل نگرانی نبوده و جانب امریکایی وعده سپرده است تا به این مشکل رسیدگی کند.

تلاش ایالات متحده برای امضای موافقتنامۀ امنیتی با عراق که حضور سربازان امریکایی را در آن کشور مشروعیت می بخشید ناکام شد و منجر به خروج تمام سربازان امریکایی از آن کشور شد.

یکی از نکات بحث بر انگیز در این توافقنامه مصوونیت سربازان امریکایی از پیگرد عدلی و قضایی در کشور میزبان می باشد.

هرچند معلوم نیست که حکومت افغانستان تا چه حد در این زمینه از خود انعطاف نشان خواهد داد، اما انتظار می رود که این موضوع یکی از پیچیده ترین نکات این توافقنامه باشد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG