لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان؛ موضوع کم رنگ در رقابت های انتخاباتی ایالات متحده


در حالیکه رقابت تنگاتنگ میان رقبای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده جریان دارد، افغانستان و جنگ به رهبری ایالات متحده در آن کشور به یک موضوع خاموش در مباحثات انتخاباتی مبدل شده است.

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی به مسایل اقتصادی متمرکز است که تلاش های ایالات متحده و ناتو پس از بیشتر از یک دهه جنگ در افغانستان با آزمون های نهایت جدی روبرو شده است.

با وصف پرسش های زیاد در مورد جنگ به رهبری ایالات متحده در افغانستان، مکث بسیار اندکی از سوی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر این مسئله صورت می گیرد.

در حالیکه شمار تلفات سربازان امریکایی در افغانستان هفتۀ گذشته از مرز 2000 نفر گذشت، این موضوع تا چه حد باید در اجندای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده جا داشته باشد.

جشوا فوست، تحلیلگر در مرکز پژوهشی امنیت امریکا از تمرکز زیاد مباحثات انتخاباتی ایالات متحده بر مسایل داخلی و اقتصادی امریکا انتقاد کرده می گوید که در مورد افغانستان به جز ارایۀ ارقام سربازان مستقر در آن کشور و هزینۀ گزافی که صرف جنگ شده است، هیچ نکتۀ دیگری مطرح نمی شود.

بازنگری بر مبنای وضعیت
بر اساس پلان خروج سربازان خارجی از افغانستان باید تا پایان سال 2014 شمار زیاد سربازان خارجی از افغانستان خارج شده و تمام مسوولیت های امنیتی به نیرو های امنیتی افغان تحویل داده شود.

دف زکیم، معین وزارت دفاع ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش ضمن انتقاد از ستراتیژی حکومت اوباما در خصوص افغانستان می گوید که جمهوریخواهان بر جدول زمانی تعیین شده که بر اساس سفارشات فرماندهان قوای نظامی ترتیب شده است پابند می باشند.

اما این مقام پیشین وزارت دفاع ایالات متحده با اشاره به اظهارات مت رامنی، کاندید جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می گوید که در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات، تصامیم در خصوص افغانستان بر مبنای وضعیت آن زمان و سفارشات فرماندهان اتخاذ خواهد شد.

زکیم که زمانی هم یکی از مشاورین امنیت ملی جورج دبلیو بش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده بود تعین ضرب الاجل خروج قوا را به عنوان یک جدول زمانی برای طالبان و سایر گروه های مخالف حکومت افغانستان عنوان می کند.

او به این باور است که اگر رشد و انکشاف نیرو های امنیتی افغان با سرعتی که ایالات متحده انتظار آن را دارد به پیش نرود، قوای نظامی باید در مورد خروج بازنگری کند. او اضافه می کند که جمهوریخواهان نه بر اساس انگیزه های سیاسی بلکه با در نظر داشت نیازمندی های زمان تصمیم گیری خواهند کرد.

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه شام چهار شنبه در نشست حزبی جمهوریخواهان در ایالت فلوریدا از پلان حکومت اوباما برای خروج قوا از افغانستان به شدت انتقاد کرده گفت که فرماندهان نظامی چنین سفارشی نکرده بودند.

او اضافه کرد که خروج قوای خارجی پیش از استقرار صلح در افغانستان "شرکای ایالات متحده را دلسرد ساخته و دشمنان ایالات متحده را جسور تر"ساخته است.

نبود حمایت از جنگ
شماری از تحلیلگران امریکایی به این باور اند که نبود بحث در مورد جنگ افغانستان در مناظرات و مبارزات انتخاباتی ایالات متحده، بازتاب دهندۀ عدم محبوبیت و پیچیدگی این جنگ است.

آگاهان امریکایی به این باور اند که کم رنگ بودن بحث افغانستان در بحث های انتخاباتی، به زیان ستراتیژی دراز مدت واشنگتن در افغانستان خواهد بود. زیرا بر اساس پلان حتا پس از پایان یافتن ماموریت ناتو در سال 2014، شمار قابل ملاحظۀ سربازان امریکایی برای آموزش سربازان افغان و انجام عملیات بر ضد دهشت افگنی در افغانستان باقی خواهند ماند.

بر اساس یک نظر پرسی که ماه گذشته توسط پوهنتون کوینیپیک انجام شد، 60 در صد رای دهندگان امریکایی خواستار پایان بخشیدن دخالت امریکا در جنگ افغانستان بود و تنها 31 در صد آنها خواستار مشارکت ایالات متحده در این جنگ بودند.
XS
SM
MD
LG