لینک های دسترسی

Breaking News

جوانان افغان خواهان تشکیل ملت صلح آمیز استند – آدم کینزینگر


من از افغانستان با یک دید مثبت برگشتم، درمقایسه به آنچه که قبل از رفتن فکر میکردم
من از افغانستان با یک دید مثبت برگشتم، درمقایسه به آنچه که قبل از رفتن فکر میکردم
آدم کینزینگر، عضوجمهوریخواه کانگرس امریکا که اخیرآ از افغانستان بازدید نموده است، نظریاتی را درمورد روابط ایالات متحده و افغانستان بیان نمود. وی درمورد پیشرفت های مهم در افغانستان با تلویزیون آشنای صدای امریکا صحبت نمود. تفصیل مصاحبه در ذیل گنجانیده شده است.

سوال: درمورد رد و تعویق امضای موافقتنامه امنیتی توسط رئیس جمهور کرزی چه نظری دارید؟

آدم کینزینگر: فکر میکنم که ضرور است که امضا کند و هم اکنون امضا کند. من با رئیس جمهورکرزی ملاقات کردم و وی در روابط ایالات متحده و قوای ناتو با افغانستان متعهد معلوم میشد. اما برایم درک این موضوع مشکل است که چرا وی از امضای توافقنامه اباء میورزد.

به همین خاطرامیدوارم که رئیس جمهور متقاعد شود و این کار را بکند. من برای رئیس جمهور کرزی احترام زیاد قایل استم و به اینکه برای مردم دست آورد های داشته است و این میتواند پیام قوی را به دشمنان مردم افغانستان و دشمنان امریکا بفرستد که متحد با هم برای امنیت این کشور باقی خواهیم ماند.

سوال: شما به سفر خویش در افغانستان اشاره کردید، شما درمجموع اوضاع افغانستان مثل امنیت، اقتصاد و درکل چطور ارزیابی میکنید؟

بسیار برایم خوش آیند بود. بنظرم امریکایی ها هنوز فکرمیکنند که یکصد هزار عسکر امریکایی بشکل یک جانبه انجا فعالیت میکنند، ولی واقعیت این است که افغانها، اردو، و پولیس محلی افغان امنیت کشور خود را تامین میکنند. و در برخی قضایا ایالات متحده با آنها کمک میکند ولی انها اکثر خودشان فعالیا کرده و با طالبان میجنگند.

من از افغانستان با یک دید مثبت بازگشتم درمقایسه به آنچه که قبل از رفتن فکر میکردم. به همین خاطر ازموقعیکه برگشته ام من نظریاتم را با مردم امریکایی شریک ساخته ام که "افغانها" متحد ما استند و برای تامین امنیت کشور خود میکوشند.

سوال: شما همچنان در باقی مانده ده هزار قوای امریکایی در افغانستان رای مثبت دارید، شما فکرمیکنید که قوای افغان توانایی تامین امنیت کشور را همراه با قوای باقیمانده امریکایی دارند؟

جوانان افغان برای ملت سازی تلاش میکنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00
آدم کینزینگر: بلی. فکرمیکنم که تعدادی زیادی از اردوی افغان به پا ایستاده شده اند و ثابت نموده اند که آنها توانایی مبارزه با طالبان را دارند. بنظرم برای امریکا و ناتو مهم است که بعد از 2014 در آن کشور حضور داشته باشند تا برای آنها مشوره بدهند چه در بخش امکانات نظامی باشد و یا در توانمند سازی حکومت ، و شاید هم ارائه نظر در مبارزه با شورشیان.


پیشرفت ها و نگرانی ها


سوال:بعد از برگشت افغانستان شما دریکی از بیانیه های تان گفتین که ما در منطقه پیشرفت زیادی نموده ایم. پایان نقل قول. شما درمورد مهمترین پیشرفت در افغانستان که شاهد آن بودید صحبت کنید؟


آدم کینزینگر: من با جوانان افغان ملاقات کردم، با جوانان تجارپیشه درکابل صحبت کرد. ما درمورد تجارتی که آنها دارند حرف زدیم، نظرآنها درمورد جامعه مدنی افغانها و اینکه آنها باهم جمع شده اند ودیالوگ را برسلاح ترجیع داده اند. فکرمیکنم این یک تغییر بزرگ است.

شاهد استم که نسل جوان افغانستان واقعآ علاقمند استند تا ملت که صلح آمیز و آزاد است تشکیل دهند. واضحآ دیده میشود که اردوی افغان فقط یونیفورم نپوشیده اند که گاهگاهی خدمت کنند، و بعضی آنها حتی یونیفورم مشابه ندارند، اما آنها قادر استند که با طالبان مبارزه کنند و امنیت را در کشور خویش برقرار نمایند. چیزهای زیادی وجود دارد که برای ما الهام بخش است، بخصوص مفکوره مکالمه و دیالوگ در ذهن جوانان شاید بسیارمهم و مفید است که من شاهد آن بودم.

سوال: شما فکر میکنید که مذاکرات صلح با طالبان در اخذ تصمیم نهایی برای امضای موافقت نامه امنیتی که رئیس جمهور کرزی پیشنهاد کرده است، ضروری است؟

آدم کینزینگر: اینجاست که من درمورد رئیس جمهور گیج شد ه ام . وی عصبانی میشود اگر ما با طالبان مذاکره کنیم ولی نه بنمایندگی از او ولی ما را تشویق نیز میکند. عقیده شخصی من این است که ما با آنهایی که مردم بیگناه را میکشند، مذاکره نمی کنیم. من فکر میکنم که طالبان دشمن افغانستان آزاد استند و صادقانه یگانه جواب برای طالبان شکست دادن انهاست.

من و تعداد همکارانم سناتور ها و اعضای کانگرس دررابطه با افغانستان متعهد استیم. و فکرمیکنم که برای مردم افغان مهم است که این را بدانند. اما این مسله نیز مهم است که مردم افغان بدانند که با نزدیک شدن معیاد انتخابات، ما میخواهیم که انتخابات آزاد دموکراسی برگزار شود.

ما از رهبران افغانستان میخواهیم که درک نمایند که ایالات متحده امریکا تعهد بزرگ نموده است و بر ما روی وقوع حملات دهشت افگنی تهمت نه بندند، و ما به تعهد خود متعهد باقی خواهیم ماند
.
XS
SM
MD
LG