لینک های دسترسی

Breaking News

محکومیت وسیع کشتار غیرنظامیان افغان توسط یک عسکر امریکایی


حامد کرزی ریس جمهور افغانستان گلوله باری را غیرقابل بخشش خوانده است. او از مقامات امریکایی در این مورد که او آنرا کشتار قصدی خوانده، خواهان توضیحات شده است. آقای کرزی گفته است که 9 کودک در جمع کشته شدگان این حادثه بوده اند.

رییس جمهور بارک اوباما در واکنش به این حمله طی صحبت تیلفونی با رئیس جمهور افغانستان تکان و اندوه خویش را در قبال این حادثه ابراز کرده است.

آقای اوباما تسلیتش را به مردم افغانستان ابراز کرده گفت که وی از خواست لیون پنیتا، وزیر دفاع این کشور مبنی بر تحقیقات کامل این حادثه حمایت می کند. او تاکید کرد که از کسانی که مسوول این کشتار استند بازخواست میشود.

یک عسکر اردوی ایالات متحده کم از کم 16 غیر نظامی افغان را که بیشترین آنان زنان و کودکان بودند، در اوایل روز یکشنبه در ولایت قندهار از پا در آورده و کشیدگی را میان واشنگتن و کابل تجدید کرده است.

کشتار در دو قریۀ ولایت قندهار به عنوان بد ترین قساوت از طرف نیرو های ایالات متحده طی ده سال جنگ در افغانستان خوانده شده است.

پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده طی صحبت تیلفونی با آقای کرزی از اینکه تحقیقات در زمینه جریان داشته و متهم بازداشت شده است، اطمینان داد. او گفت که مسوولان قضیه به عدالت کشانیده خواهند شد.

مقامات ناتو می گویند مظنون در اوایل صبح در قریه یی که در نزدیکی پایگاه قرار داشت به گلوله باری پرداخت.

جنرال کارستن جاکوبسن، سخنگوی قوای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان دوشنبه وعده داد که مردم افغانستان شاهد به اجرای عدالت در مورد عسکر امریکایی خواهند بود که بر 16 نفر غیرنظامی شلیک کرده آنها را کشته و اجسادشان را سوزانده است.

اندرس فوه راسموسن، منشی عمومی ناتو یکشنبه گفت که کشتن غیرنظامیان افغان توسط یک عسکر ناتو "عمیقا ناراحت کننده است."
راسموسن گفت: "مهم است که تاکید شود این عمل جنون آمیز ظاهران توسط یک فرد انجام شده است، واینکه این عمل به هیچ وجه بیانگر شیوه عملکرد نیروهای ما درافغانستان نیست."

صدراعظم استرالیا به مردم افغانستان به خاطر کشته شدن 16 غیرنظامی توسط یک عسکر امریکایی روز یکشنبه اظهار تسلیت کرد.
جولیا گیلارد، صدراعظم استرالیا در کانبرا، پایتخت کشورش دوشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت: "از طرف حکومت و ملت استرالیا به حامدکرزی، رئیس جمهور و مردم افغانستان به طور خاص، بستگان و دوستان قربانیان تسلیت می گویم."

XS
SM
MD
LG