لینک های دسترسی

Breaking News

پلان خروج از افغانستان بازنگری شود – مقام های پیشین امریکایی


حکومت اوباما پلان دارد که تمام نیرو های امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ از افغانستان خارج شوند
حکومت اوباما پلان دارد که تمام نیرو های امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ از افغانستان خارج شوند

کمیته امور قوای مسلح سنای ایالات متحده امریکا چهارشنبه میزبان جلسه استماعیه ای بود که در آن چهار مقام پیشین امریکایی در باره اوضاع افغانستان به پرسش های سناتوران پاسخ ارائه نمود.

جیمز کننگهم و راین کراکر، سفرای پیشین امریکا در افغانستان، جنرال ایرک اولسون، فرمانده سابق قوماندانی عملیات ویژه، و مایکل لیتر، رئیس پیشین مرکز ضد دهشت افگنی امریکا بر این نکته اجماع نظر داشتند که برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید مشروط بر اوضاع باشد نه بر قید زمانی.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که تا پایان سال ۲۰۱۶ تمام نیروهای امریکایی باید از افغانستان بیرون شوند و فقط حدود یکهزار نظامی، آن هم برای حفاظت از تاسیسات دیپلماتیک امریکا، در آن کشور باقی بماند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اما از واشنگتن خواسته است تا این استراتیژی را بازنگری کند.

به گفته آقای کراکر القاعده در افغانستان و پاکستان به شدت تضعیف گردیده است "اما شکست نخورده است".

به باور این دیپلمات پیشین امریکایی که از او بنام "لارنس نو عربی" هم یاد می شود، افغانستان هنوز کشوری است که با امنیت ملی امریکا پیوند دارد و نمی توان آنرا نادیده گرفت.

یکهزار کافی نیست

مقام های امریکایی همچنان به سناتوران امریکایی گفتند که حکومت وحدت ملی افغانستان وابسته به کمک و حمایت ایالات متحده امریکا است.

آقای کننگهم که تا چند ماه پیش سفیر امریکا در کابل بود گفت "برای من این نگران کننده است که از بعضی ها می شنوم که گویا ما در افغانستان باخته ایم یا این که ادامه حمایت ما ضرور نیست، بسیار گران است یا بیهوده است".

آقای کننگهم ضمن تاکید بر ادامه حمایت از افغانستان هشدارگونه گفت که با در نظرداشت گسترش اسلام افراطگرا، آینده افغانستان در گرو کمک و همکاری بین المللی است.

آقای لیتر به سناتوران حاضر در مجلس گفت که باقی گذاشتن یکهزار نظامی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۶ به هیچ وجه برای ادامه مبارزه با گروهای دهشت افگن، کافی نیست.

جنرال اولسون هم گفت که هیچ اطمینانی وجود ندارد که تا دو سال دیگر نیروهای افغان توانایی کامل برای دفع تمام تهدیدات دهشت افگنی را خواهند داشت و این کار راه را برای خروج تمام نظامیان امریکایی باز کند.

سناتور جان مکین، سناتور لیندسی گراهام و دیگر اعضای کمیته امور قوای مسلح امریکا ظاهراً با انتقادات این چهار مقام پیشین امریکایی همصدا بودند.

فشارهای داخلی و خارجی بر قصر سفید برای بازنگری در پلان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در حالی تشدید گردیده است که به گزارش روزنامه واشنگتن جان کمبل، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان چهار شنبه برای ارائه توضیحات در این باره به قصر سفید رفت.

XS
SM
MD
LG