لینک های دسترسی

Breaking News

تایید ارگ از طرح یوناما برای حل بحران انتخابات


رئیس جمهور افغانستان، شام پنجشنبه طرح پیشنهادی سازمان ملل متحد را به منظور حل مشکلات روند انتخابات ریاست جمهوری پذیرفت.

حامد کرزی از کمیسیون های انتخاباتی و کاندید های پست ریاست جمهوری خواست تا در زمینه با سازمان ملل همکاری کنند.

اعلامیۀ ارگ حاکی است که در جلسۀ به رهبری آقای کرزی، یان کوبیش، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد در مورد مذاکراتش با دو کاندید انتخابات، طرح پیشنهادی آن سازمان و تفتیش بیش از ۸ هزارمحل رای دهی که ۴۳ درصد تمام آرا را در بر می گیرد، معلومات داد.

آقای کوبیش، گفت که این طرح، روز جمعه به طور رسمی به هر دو کمیسیون و کاندید های ریاست جمهوری ارایه می گردد.

تا هنوز محل های که باید مورد تفتیش قرار گیرد، مشخص نشده است. این هم واضح نیست که روند تفتیش، آیا از سوی نهاد های افغان صورت خواهد گرفت یا سازمان ملل متحد نیز در این روند سهیم خواهد شد.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده پنجشنبه شب وارد افغانستان شده و قرار است روز جمعه در مورد بحران انتخابات با دو کاندید انتخابات صحبت کند.

سفر آقای کری پس از آن صورت می گیرد که در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات، عبدالله عبدالله گفت که نتایج را نمی پذیرد و برندۀ هر دو دور انتخابات است.

ستاد انتخاباتی آقای عبدالله هشدار داده که اگر به خواست های آنان در قبال بررسی تقلب در روند انتخابات توجه صورت نگیرد، حکومت موازی را اعلام خواهند کرد.

ایالات متحده در واکنش به هشدار اعلام حکومت موازی گفته است که اگر هر یک از نامزدان از مجرای غیر قانونی دست به اقدام یکجانبه بزنند، تمام کمک های مالی و امنیتی ایالات متحده و جامعۀ جهانی به افغانستان متوقف خواهد شد.

XS
SM
MD
LG