لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: ثبات افغانستان به نفع همسایگان آن


سفیر ایالت متحده امریکا درکابل، امروز، پنجشنبه، در نشستی با رسانه ها گفت که ایالت متحده دیگر با طالبان جنگ نمی کند. او همچنان گفت حضور امریکا درافغانستان بخاطر آوردن ثبات افغانستان است و کشورهای منطقه نباید هراس داشته باشند.

سفیر ایالات متحده گفت حکومت افغانستان باید از طریق چینلهای دیپلوماتیک همسایه گان خود را بفهماند که حضور ما بخاطر ثبات افغانستان است که به نحوی کشورهای همسایه هم نفع دارند.

جیمز کاننگهام، سفیر ایالات متحده در کابل با اشاره به دستاوردهای سفیر اخیر رییس جمهور کرزی به ایالت متحده امریکا گفت که افغانستان نه تنها در دوسال آینده از حمایت ایالت متحده و جامعه جهانی برخوردار می باشد بلکه برای یک دهه دیگر بعد از 2014 هم از حمایت و پشتیبانی امریکا و جامعه جهانی بهرمند خواهد شد.

سفیر امریکا ازتاکید روسای جمهوری افغانستان و ایالات متحده درمورد پروسه صلح افغانستان و همچنان راجع به تغییر ماموریت نظامیان امریکا بعد از سال ۲۰۱۴ از نقش محاربوی به نقش حمایوی صحبت کرده گفت بخاطر تسریع تلاشهای صلح و پیشبرد مذاکرات دفتری برای طالبان در کشور عربی قطر ایجاد می شود و اگر مذاکرات صلح نتیجه هم ندهد باز هم ایالات متحده علیه طالبان نمی جنگد.

آقای کاننگهام گفت: "اگر قرار باشد که کدام معاهده صلح به وجود نیاید و افغانستان هنوز نیاز داشته باشد که علیه طالبان بجنگد و از کشور دفاع کند این وظیفه را قوای امنیتی افغان انجام خواهند داد و ما اعتماد کامل داریم که نیروهای امنیتی افغانستان چنین توانایی را کسب کرده اند و بخوبی از عهده آن می برآیند."

همسایگان افغانستان

سفیر کاننگهام در مورد نگرانی کشورهای همسایه و منطقه از حضور نظامیان امریکا در افغانستان اطمینان داد که ما(ایالات متحده) هیچگاه نمیخواهیم پایگاههای دایمی درافغانستان داشته باشیم و نه هم ما درموقفی هستیم که همسایه های افغانستان را تهدید کنیم.

سفیر ایالات متحده در کابل افزود: "هدف ما کمک به ثبات افغانستان است برای افغانها واین ثبات در افغانستان به نفع همسایه های افغانستان هم است حکومت افغانستان وظیفه دارد که از طریق چینلهای دیپلوماتیک به همسایه گان خود روشن سازد که حضور امریکا درافغانستان بخاطر ثبات است نه بخاطر بی ثباتی . و این ثبات و اعاده صلح درافغانستان به نفع کشورهای همسایه و منطقه نیز می باشد."

اما بعضی تحلیلگران افغان در مورد این موقف جدید امریکا را - که دیگر با طالبان جنگ ندارد - یک تغییر تکتیکی تلقی نموده میگویند که امریکا پس از 11 سال به این نتیجه رسیده است که جنگ با طالبان داخلی در افغانستان باعث برانگیخته شدن احساسات وروحیه ای ضد امریکایی میگردد و اکنون میخواهد جنگ را بسوی داخلی شدن بکشاند.

احمد سعیدی، تحلیلگر مسایل سیاسی در این مورد معتقد است که"ایالات متحده می خواهد به طالبان پیام بفرستد که شما که می گویید ما وقتی مذاکره می کنیم که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند. بنابراین اگر ما در افغانستان حضور هم داریم دیگر جنگی با طالبان نداریم."

به قول سعیدی، امریکایی ها دقیق می دانند که نیروهای مسلح افغانستان دیگر ان نیروی چند سال قبل نیست بلکه خوب تقویت شده اند و توانایی دفاع از خود را دارند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG