لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش بودجه امریکا آسیب پذیری پروژه های زیربنایی افغانستان


حکومت ایالات متحده پس از کاهش کمک های انکشافی به افغانستان به میزان ۵۰ درصد برای سال مالی ۲۰۱۴ توسط کانگرس، اکنون در تلاش یافتن راه های دیگر غرض تأمین مساعدت مالی برای افغانستان است.

اینکه کاهش کمک ها چی اثراتی را در اقتصاد افغانستان به جا می گذارد، سیف الدین سیحون، استاد اقتصاد پوهنتون کابل به این باور است همین که در حال حاضر هیچ شرکت بزرگ ساختمانی عملاً فعال نبوده شمار زیادی از افرادی که در موسسات کشور های خارجی کار می کردند، با مشکل بیکاری روبرو استند؛ از تاثیرات قطع همین کمک می تواند باشد.

آقای سیحون می گوید "از سویی دیگر ،کاهش و یا قطع کمک های ملکی بر پروژه های انکشافی در زمینۀ آموزش و پرورش و صحت و گسترش زراعت و آبیاری و همچنان بر پروژه های زیربنایی افغانستان نیز به صورت قطع پیامد های ناگواری به جا می گذارد."

این در حالیست که عمر صمد، تحلیلگر در بنیاد " نیو امریکا" می گوید که با وجودیکه کاهش کمک های خارجی ایالات متحده به افغانستان به صورت یقین مشکلاتی را برای اقتصاد ضعیف و جنگ زدۀ افغانستان به بار خواهد آورد، ولی حکومت افغانستان می تواند با مدیریت آگانه و درست بودجۀ انکشافی ان کشور از یک طرف و هماهنگی با ایالات متحده برای دریافت بودجه یی هرچند کاهش یافته، خواهد توانست از فشار بیشتر بر اقتصاد کشور جلوگیری کند.

در قانون جدید مصارف انکشافی ایالات متحده، حدود یک میلیارد و ۱۲۰ زمیلیون دالر کمک مالی برای سال ۲۰۱۴ به افغانستان اختصاص یافته است. این رقم برابر با نصف بودجه یی است که سال گذشته برای افغانستان اختصاص یافته بود.

اما آقای سیحون به این باور است اگر از سویی کانگرس ایالات متحده کمک های انکشافی را محدود می سازد، حکومت ان کشور میکانیزم هایی را در اختیار دارد که اگر بخواهد، می تواند بودجه یی را برای افغانستان تامین کند.

آقای صمد اما می گوید که کاهش کمک های انکشافی برای افغانستان جز روند انتقالی است که افغانستان با آن روبرو بوده است. او می گوید "کمک هایی که قبل بر این ایالات متحده و دیگر کشور های جهان در کنفرانس توکیو برای افغانستان تعهد کرده بودند ، قرار است بعد از سال ۲۰۱۳ تا اندازه یی کاهش یابد. به این ترتیب از این پس مسوولیت افغانستان خواهد تا کمک های اندکی را که دریافت خواهد کرد، با مدیریت سالم به مصرف برساند."

حکومت ایالات متحده اکنون بر جزییات این قانون غور می کند تا دریابد که آیا می تواند پول های مصرف ناشدۀ سال گذشته را برای افزایش رقم مساعدت های انکشافی به افغانستان بیافزاید و یا خیر.

بخش عمدۀ کمک های انکشافی امریکا برای افغانستان از طریق ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی به مصرف می رسد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG