لینک های دسترسی

Breaking News

نقشه های معادن و منابع طبیعی افغانستان نشر شد


افغانستان و ایالات متحده امریکا ۶۰ نقشه رسم شده را که منابع طبیعی و معادن موجود افغانستان را به سرمایه گذاران معرفی می کند روز دوشنبه در واشنگتن نشر کرد.

این نقشه ها که با استفاده از پیشرفته ترین تکنالوژی با همکاری ائتلاف دانشمندان زمین شناسی افغانستان و امریکایی تهیه شده، به افغانستان کمک می کند تا مسیری را برای توسعه اقتصادی آینده خویش هموار کند.

سوزت کیمبل، رئیس اداره مطالعه زمین شناسی ایالات متحده گفت "تکنالوژی اطلاعات شعاع حساس(هایپراسکوپترال) در این پژوهش آثاری را فراهم می کند که منابع طبیعی افغانستان به وسیله آن شناسایی می شود."

کیمبل گفت "این اطلاعات مشروح به حیث ستون فقرات اطلاعات مهم علمی برای توسعه اقتصادی ذخایر منابع طبیعی و همچنین عاملی بالقوه در شناسایی آب، و مطالعات خطرات بیولوژیکی و طبیعی لازمی است."

اهمیت اقتصادی

محمد اکبر بارکزی، وزیر معادن و پطرولیم افغانستان که در محفل نشر این نقشه ها در سفارت افغانستان در واشنگتن شرکت داشت، بر اهمیت نقشه های تهیه شده در بخش سکتور منابع طبیعی و معادن افغانستان تاکید کرد.

آقای بارکزی گفت که ارزش این نقشه ها ۱۵ میلیون دلار است که از طریق انترنت نشر خواهد شد و مرجع مهمی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در افغانستان خواهد بود.

درسال ۲۰۱۲ تیم هایپراسپکتورال دو نقشه مواد سطحی افغانستان را که در شراکت با اداره زمین شناسی افغانستان و نیروهای ویژه برای عملیات تشبثات و ثبات تولید شده بود نشر کرد.

این نقشه ها نقطه عطفی برای افغانستان است. افغانستان تقریبا اولین کشوری است که به طور کامل با استفاده از تکنالوژی اطلاعات عسکبرداری از طریق شعاع حساس(هایپراسپتورال) از آن نقشه ترسیم شده است.

تکنالوژی پیشرفته

این اطلاعات از ۲۸ پروازی که نخستین آن از میدان هوایی کندهار درسال ۲۰۰۷ آغاز شد، جمع آوری شده است.

به اساس اداره مطالعه زمین شناسی ایالات متحده به خاطر پیشرفت های بزرگ در تکنالوژی، این معلومات در ظرف دو ماه جمع آوری شد که در گذشته تا ۲۵ سال احتمالا طول می کشید.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پروازهای شناسایی نقشه ای را در مساحتی حدود ۷۰ درصد افغانستان رسم کرده اند.

ائتلاف اداره مطالعه زمین شناسی ایالات متحده، وزارت معادن و پترولیم افغانستان و نیروهای ویژه برای عملیات تشبثات و ثبات توسط وزارت دفاع ایالات متحده ایجاد شد تا از آن طریق دانش و تکنالوژی بین المللی امریکا به حیث وسیله استراتژیک برای تقویت توسعه اقتصادی با دیگران تقسیم شود.

تصویر برداری توسط هایپراسپکترال، تخنیکی است که شعاع ماورای بنفش نزدیک و مرئی را که از نزدیک سطح زمین منعکس می شود، اندازه گیری می کند.

پژوهشگران با استفاده اطلاعات شعاع سنج مخصوص نقشه بردای هایپراسکپتورال برای شناسایی و تشخیص ذخایر معدنی، گیاهان، و سایر اشکال سطح زمین استفاده می کنند.

این نقشه ها تازه ترین و مشروح ترین نقشه ها از سلسله اطلاعات هایپراسپکتورال است که توسط اداره مطالعه زمین شناسی امریکا (USGS) و نیروهای ویژه برای عملیات تشبثات و ثبات(TFBSCO) تهیه شده است.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG