لینک های دسترسی

Breaking News

آجندای افغانستان در اجلاس شانگهای: فشار بیشتر بالای پاکستان


چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان و ازبکستان اعضای دایمی سازمان همکاری های شانگهای اند.
چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان و ازبکستان اعضای دایمی سازمان همکاری های شانگهای اند.

مبارزه بر ضد دهشت افگنی، وصلت افغانستان به انرژی و ترانسپورت زمینی در منطقه و عضویت دایمی افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای، از خواست های عمدۀ حکومت افغانستان در پانزدهمین اجلاس سران این سازمان می باشد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، روز چهار شنبه کابل را به قصد شهر بیشکک، پایتخت جمهوری قرغستان، ترک کرد تا در پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری های شانگهای، شرکت کند.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی رئیس اجرائیه، در مصاحبه یی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مبارزه بر ضد دهشت افگنی و افراطگرایی از مباحث عمدۀ اجلاس شانگهای است که قرار است روز پنجشنبه در شهر بیشکک، پایتخت جمهوری قرغزستان، برگزار شود.

آقای رحیمی گفت: "در پهلوی همکاری های اقتصادی، محور اصلی برنامه ها و اهداف سازمان شانگهای را مبارزه بر ضد دهشت افگنی، افراطگرایی، جدایی طلبی شکل می دهد. طبعاً کشور های که به عنوان حامی دهشت افگنی در منطقه عمل می کنند و یا از دهشت افگنی به منظور تحقق اهداف سیاست خارجی استفاده می کنند، مایۀ نگرانی اعضا است."

به گفتۀ آقای رحیمی، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، "یکبار دیگر این بحث را مطرح خواهد کرد که دهشت افگنی خوب و بد وجود ندارد، چنانچه در افغانستان ما طالب خوب و بد نداریم."

آقای رحیمی همچنین گفت که کشور های عضو و ناظر این سازمان نباید به خاطر رسیدن به اهداف سیاست خارجی شان از اعمال دهشت افگنی به مثابۀ وسیله استفاده کنند و یا با استفاده از اعمال دهشت افگنی، دست به جنگ های نیابتی بزنند.

آقای رحیمی به صورت مشخص از پاکستان نام برد و ادعا کرد که کشور های دول عضو سازمان شانگهای از عملکرد پاکستان و حمایت آن کشور از طالبان و گروه های دهشت افگنی آگاه است.

آقای رحیمی گفت: "کشور های عضو سازمان از حمایتی که در پاکستان از طالبان صورت می گیرد و حمایت که به نیرو های دهشت افگنی صورت می گیرد، آگاهی دارند. یکبار دیگر این بحث مطرح خواهد شد و فشار های جدی در تمام عرصه بالای پاکستان وجود دارد تا در سیاست اش تغییر بیاورد و امیدوار استیم که در این نشست در اعلامیه اش این موضوع را مورد نظر قرار بدهد و از کشور های منطقه به خصوص پاکستان بخواهد تا از دهشت افگنی و افراطگرایی منحیث ابزار برای ادامه جنگ و تحقق سیاست های شان، استفاده نکنند."

آقای رحیمی همچنین گفت که قرار است رئیس اجرائیه حکومت افغانستان با شماری از سران دول عضو شانگهای ملاقات کند، اما تا حال قرار ملاقات میان نمایندگان حکومت افغانستان و پاکستان صورت نگرفته است که در حایشۀ این کنفرانس با هم دیدار کنند.

در گذشته نیز حکومت افغانستان، پاکستان را متهم به حمایت از تندروان و گروه های دهشت افگنی کرده، اما اسلام آباد همواره آنرا رد کرد و در عوض گفته است که آن کشور خود قربانی حملات دهشت افگنی و تندروان است.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده ‌است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. حال، افغانستان، ایران، پاکستان و هند عضو ناظر این سازمان استند. از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو، حکومت افغانستان تلاش دارد تا عضویت دایمی این سازمان را به دست بیاورد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG