لینک های دسترسی

Breaking News

نیم میلیون زن و کودک افغان معتاد اند – سروی


درمان زنان معتاد خانواده ها در افغانستان هنوز هم یک ننگ اجتماعی باقیمانده است
درمان زنان معتاد خانواده ها در افغانستان هنوز هم یک ننگ اجتماعی باقیمانده است

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که احصائیه های جدید نشان می دهد که تا ۲۵۰ هزار زن و حدود ۲۵۰ هزار کودک در افغانستان به مخدرات معتاد استند.

محمد ابراهیم ازهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر به صدای امریکا گفت که سروی هایی که میان سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ صورت گرفته است همچنان نشان می دهد که مجموعاً حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر در داخل افغانستان به مخدرات معتاد اند. او گفت که از جمع این معتادان ۵۰۰هزار نفر آن زنان و کودکان اند.

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت که یافته های احصائیه های جدید نشان می دهد که بین ۱۱۰ هزار تا ۲۵۰ هزار زن در افغانستان به مواد مخدر معتاد است. او افزود که این زنان ابتدا به تریاک رو آورده و زمانیکه اثرگذاری آن کم شد، به هیرویین رو می آورند.

به گفتۀ آقای ازهر اکثر معتادان زن در روستا های دوردست ولایت های مرزی چون هرات، نیمروز، فراه، کندهار و ننگرهار استند؛ جاییکه به گفتۀ وی آگاهی مردم در مورد مخدرات بسیار اندک بوده و از روی نافهمی این مواد به صفت دوا استعمال می شود و با گذشت زمان سبب اعتیاد می شود.

دختر جوان معتادی که حدود ۲۰ سال عمر دارد و از گرفتن نامش خود داری کرد، به صدای امریکا گفت که گاهگاهی سردرد می شد و برای تسکین درد تریاک استعمال می کرد تا اینکه معتاد شد.

صمیم جوان دیگر معتاد در شهر کابل می گوید که از ۱۳ سالگی به استعمال هیرویین رو آورد. صمیم که حدود ۲۰ ساله به نظر می رسد به صدای امریکا گفت که یک دلیل اعتیاد وی این است که مواد مخدر در شهر کابل به سادگی پیدا می شود.

این جوان معتاد از حکومت می خواهد که معتادان را که هر روز به شمار شان افزوده می شود در درمان و ترک اعتیاد کمک کند. صمیم می گوید که هر روز معتادان به خاطر بیماری یا هوای سرد از بین می روند.

براساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر هم اکنون در سرتاسر افغانستان حدود ۱۰۷ مرکز درمان معتادان در افغانستان وجود دارد که از آن جمله تنها ۲۸ مرکز آن در شهر کابل فعالیت دارد.

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گویند که برای درمان زنان و دختران معتاد نیز مراکز ویژه وجود دارد، اما به گفتۀ آنان بنا بر معاذیر فرهنگی و اجتماعی شمار زیاد خانواده ها زنان و دختران معتاد شان را برای درمان به این مراکز نمی آورند.

XS
SM
MD
LG